גיא קארו סיגל דיקור סיני

מאמרים

רפואה שיקומית משלימה: כיצד תסייע לקשיש הסיעודי?

רפואה שיקומית משלימה: כיצד תסייע לקשיש הסיעודי?

ההתפתחות הרפואית בעידן המודרני מעלה את תוחלת החיים והדבר מתבטא בכך שבעשור האחרון ניתן לראות שינויים בהתנהלות אוכלוסיית הקשישים במדינת ישראל. יותר ויותר בני גיל הזהב פונים לקבלת שיקום סיעודי ומצליחים לשפר את איכות חייהם. שילוב הרפואה המשלימה במערך הטיפול בקשישים נותנת מענה רחב לכל בעיות הבריאות שעלולות לצוץ בגיל הזהב. מעב לזה התפיסה הפכה להיות הרבה יותר הוליסטית והשיקום הסיעודי כולל בתוכו גם היבטים מנטליים, הורדת מתחים ולחצים, הגברת המודעות העצמי, שחרור דפוסים מעכבים ויצירת הרגלים חדשים. כן כן, גם בגיל זה מטופלים יכולים לגלות בעצמם יכולות חדשות שמשפיעות בהלימה על מצבם הפיזיולוגי.

מהם תחומי הרפואה המשלימה שמותאמים לקשיש הסיעודי?

הליך השיקום הסיעודי טומן בחובו אפשרויות רבות ואחת מהן הוא שימוש באפיקים שונים מהרפואה הקונבנציונלית המאפשרים שיפור משמעותי במצבו הרפואי של הקשיש.

הרפואה הסינית, למשל, היא רפואה טבעית המבוססת על מספר טיפולים מרכזיים המועילים להתקדמות ומזעור תופעות הלוואי שחווה הקשיש. דיקור סיני למשל הוא הטכניקה הסינית המוכרת ביותר בעולם המערבי. שיטה זו מבוססת על שימוש במחטים חד פעמיות וסטריליות הננעצות בנקודות ספציפיות בגוף האדם. אותן נקודות, הנקראות מרידיאנים, משמשות כערוצי אנרגיה, ודרכם ניתן לפתור ולמנוע מחלות. המדקר המיומן יודע בדיוק מתי נכון להפעיל כל נקודה, מהי הפעילות האנרגטית שלה ומהם הסימפטומים בהם ניתן לטפל באמצעותה.

הדיקור יעיל מאוד לטיפול במגוון בעיות, ובכללן כאב, קשיים בתנועה ובשינה, בעיות בשלד, במערכת עיכול ובמערכת העצבים, תנודות במצב הרוח ועוד לפי תהליך השיקום הסיעודי שהותאם למטופל.

שיטת אבחון וטיפול נוספת המותאמת לגיל זה היא הנטורופתיה, גישה בריאותית רב-תחומית והוליסטית, המתבססת על שימוש מושכל ומודע בכל הנמצא בטבע. הגישה העיקרית בשיטה זו מאמינה כי לגוף ישנה היכולת הטבעית לרפא את עצמו. הנטורופת מסייע לריפוי הגוף על ידי לימוד תזונה נכונה, שימוש בצמחי מרפא, תוספי מזון, פעילות גופנית, טכניקות מגע וכן, טיפול בצד הרגשי על ידי טכניקות שונות.

מעבר לשיטות אלה חשוב לתרגל שימוש בתרגילי הרפיה, יוגה המותאמת לגיל זה ומסייעת להביא את הגוף למצב מאוזן ורגוע וכמובן שכדי לשלב במהלך תקופת השיקום גם טיפולי רפלקסולוגיה שהם נעימים, לא פולשניים ובעלי אפקט מרגיע ומרפא ויכולים להעניק ערך מוסף רב לקשישים הסיעודיים.

חשיבות השיקום סיעודי

אובדן עצמאות לאחר פגיעה קשה בתפקוד עלולה להביא לפגיעה קשה באדם ואף להחריף את מצבו ועל כן ישנה חשיבות רבה לשיקום סיעודי בעיקר עבור חולים לאחר אירוע מוחי, שבר בצוואר הירך ובעיות בריאותיות אחרות שמקשות על התנהלות במרחב.

לאדם הנזקק לשיקום סיעודי לאחר הידרדרות רפואית במצבו, מותאמת תכנית טיפול שיקומי אישית, על-פי מצבו הרפואי והתפקודי, בהתאם לאפשרויות ביצוע השיקום בפועל והתנאים בסביבת מגוריו.

חשוב לציין כי תהליך השיקום הסיעודי מסייע לשיקום הרפואי והוא חלק נוסף בריפוי וזאת בכדי שהקשיש יצליח לחזור לתפקוד מלא.

עוד מאמרים בנושא

WhatsApp
היי, ניתן להשיג אותי גם בווטסאפ, הקליקו מטה על הכפתור