גיא קארו סיגל דיקור סיני

מאמרים

דיקור סיני לטיפול בתסמונת התעלה הקרפלית

דיקור סיני לטיפול בתסמונת התעלה הקרפלית

חוקרים בדקו את יעילות הטיפול בדיקור סיני (אקופונקטורה) עבור תסמונת התעלה הקרפלית. תסמונת זו, הנקראת גם "תסמונת מנהרת שורש כף היד" (באנגלית: Carpal tunnel syndrome = CTS) הינה תסמונת הפוגעת בכ- 2% מהאוכלוסיה.

התסמונת מתבטאת בהפרעה בתחושות בשורש כף היד, לעיתים עם כאב, נימול, או הירדמות של שורש כף היד, לרוב עם תחושות דומות בכף היד ובאצבעות. באזור שורש כף היד עוברים הגידים האחראיים על כיפוף כף היד, וכן עובר שם העצב המדיאני ("עצב התווך") האחראי על עיצבוב חלק מכף היד. הגידים והעצב נמצאים בתוך אזור התחום ברצועה ובעצמות שורש כף יד היוצרים ביד מבנה דמוי תעלה קשיחה, כל התעבות של הגידים תוך התעלה עלולה לגרום ללחץ על העצב ולהופעת הפרעות התחושה הנ"ל.

תסמונת זו הייתה בעבר נחלתם של אנשים העובדים בעבודות הכרוכות בהפעלה מאומצת ורפטטיבית של הידיים כגון חוטבי עצים, קצבים, או רופאי שיניים. היום חלק גדול מהסובלים מתסמונת זו הם אנשים שעבודתם כוללת עבודה רבה מול מחשב (הקלדה), מה שמסביר את העליה גדולה בשכיחותה בעשרות השנים האחרונות.

במחקר זה, החוקרים ביקשו לבדוק לא רק האם דיקור סיני יעיל בתסמונת זו, אלא גם לנסות להבין האם  דיקור סיני משפיע רק ישירות על העצב באזור היד או שקיימת גם השפעה על הפעילות המוחית. לשם כך החוקרים השוו בין 61 מטופלים הסובלים מתסמונת זו ל 40 מטופלים בריאים, כקבוצת ביקורת.

כל המטופלים עברו הערכה קלינית לביסוס האבחנה לתסמונת התעלה הקרפלית (או לבריאים לקבוצת הביקורת), ולאחר מכן עברו בדיקת MRI להערכת הפעילות המוחית באזור הקשור בעצב המדיאני במח וכן הערכה להולכה העיצבית בעצב המדיאני.

קבוצת המטופלים הסובלים מהתסמונת חולקה לשלוש קבוצות – שתי קבוצות אשר עברו דיקור סיני בשתי שיטות שונות, וקבוצה נוספת שעברה דיקור-דמה (Sham Acupuncture).

החוקרים לא מצאו הבדל משמעותי בין שתי שיטות הדיקור, ולכן תוצאות הדיקור בשתי השיטות אוחדו לקבוצה אחת.

תוצאות המחקר הצביעו על שיפור ניכר הן בסימפטומים הסובייקטיביים (נימול, כאב, הירדמות וכו') והן בממצאים האובייקטיביים – שיפור בהולכה החשמלית של העצב המדיאני וכן שיפור בפעילות המוחית באזור הקשור בעצב זה. השיפור בכל הפרמטרים הללו היה באופן מובהק יותר משמעותי בקבוצת הדיקור האמיתי לעומת בקבוצת דיקור הדמה.

מחקר זה הדגים שההשפעה של דיקור סיני בתסמונת זו אינה מוגבלת רק לרמת השרירים/גידים/עצבים פריפריים, וההשפעה היא גם ישירות על המח.

 

המאמר נכתב ע"י: גיא קארו-סיגל מטפל בדיקור סיני

 

מקור:

Kim, Hyungjun et al. (2015) Acupuncture Produces Brain Structural Plasticity Associated with Improved Clinical  Integrative Medicine Research , Volume 4 , Issue 1 , 27 – 28 Outcomes for Carpal Tunnel Syndrome

עוד מאמרים בנושא

WhatsApp
היי, ניתן להשיג אותי גם בווטסאפ, הקליקו מטה על הכפתור