גיא קארו סיגל דיקור סיני

מאמרים

"מים יכולים לגרום לסירה לצוף, הם יכולים גם לגרום לה לשקוע" (אמרה סינית, הקיסר טאידזונג (599-649 לספירה), שושלת טאנג)

הקיסר הידוע טאיזונג המשיל את העם למים ואת הקיסר לסירה, באמרתו המובאת כאן. במהלך השנים השימוש באמרה התרחב לתחומים אחרים בהם אותו הגורם יכול להיטיב אך גם להזיק.

תחום אחד בו אני נתקל לעיתים תכופות באמת שבאמרה הזו הוא תחום השימוש בצמחי מרפא. צמחי מרפא נחשבים (ובצדק) למוצרים טבעיים, וככאלה הם מיד מקבלים "תווית" של מוצר בריא. עד כאן הכול בסדר, כי צמחי מרפא אכן עשויים לסייע לבריאות, אולם הקושי מתעורר בחוסר ההכרה בכך ששימוש לא נכון בצמחי מרפא עלול להיות מזיק באותה מידה בה שימוש נכון ומושכל יכול להיות מועיל לבריאות, ושלא כל מה שמוגדר כטבעי הוא אכן בריא, וגם מה שכן מוגדר כבריא – השאלה היא בריא למי? ובריא באיזה אופן?

ניקח לדוגמא את אחד מצמחי המרפא הסיניים הנפוצים ביותר בשימוש עממי בארץ ובעולם: שורש האסטרגלוס (Radix Astragali Membranaceus), או בשמו הסיני huang qi. לפי מידע הזמין ברשת האינטרנט באתרים של חברות ויטמינים, תוספי תזונה, וצמחי מרפא, שורש האסטרגלוס משמש לחיזוק מערכת החיסון, לטיפול בשפעות, הצטננות, זיהומים, אסתמה ועוד. מדובר בהתוויות מאוד כלליות, ועל פיהן ניתן להסיק שהצמח יהיה מועיל ללקיחה כל הזמן – כאשר בריאים על מנת לחזק את מערכת החיסון, וכאשר חולים בשפעת או וירוסים שונים על מנת לטפל במחלה, וכן לטיפול באסתמה.

על פי הרפואה הסינית, ממנה מגיע הצמח, מדובר בצמח המשויך לקטגוריית הצמחים מחזקי הצ'י, ונחשב לאחד הצמחים החזקים ביכולתם לחזק את אנרגיות הגוף עם השפעה מיוחדת על החלק של מערכת החיסון אשר נקרא ברפואה הסינית wei qi (צ'י מגן), הפונקציה השומרת על הגוף מפני חלק מהזיהומים. לכן, יהיה זה צמח מתאים, בשילוב עם צמחים נוספים, לטיפול במצבים של התקררויות תכופות וחוזרות, כאשר יש לקחת את הצמחים בין מחלה אחת לשנייה או כל הזמן, כאשר מדובר במצב של מחלה שלא ממש עוברת לגמרי. הצמח גם מתאים למצבים של הזעה ספונטאנית וחולשה כללית עם קוצר נשימה. במצב של התקררות, או שפעת של ממש, לעומת זאת, האסטרטגיה הטיפולית הנאותה על פי הרפואה הסינית הינה קודם כל לסלק את ההשפעה הפתולוגית באמצעות יזוע קל ו-"שחרור החיצון" (הדרך לשפעל את המערכת החיסונית ולאפשר לגוף להתגבר על המחלה). לקיחת אסטרגלוס בשלב זה עלולה "לכלוא" את המחלה בגוף ולגרום להחמרתה. לאסתמה, על פי הרפואה הסינית, יש אבחנה מבדלת רחבה למדי, כאשר השימוש באסטרגלוס יתאים רק במקרים בהם מדובר בקוצר נשימה על רקע של חולשה של הצ'י. במקרים בהם הגורם לאסתמה הוא ליחה, למשל, שימוש באותו הצמח עלול להחמיר את קוצר הנשימה.

לסיכום ניתן לומר כי לצמחי המרפא יכולה להיות השפעה מיטיבה מאוד על הבריאות, כאשר השימוש נעשה על ידי מטפל ברפואה סינית מוסמך ובהתאמה אישית למצב המטופל, אולם בשימוש לא מקצועי עלולים להחמיר את הבעיה או אף לגרום לבעיות נוספות.

עוד מאמרים בנושא

WhatsApp
היי, ניתן להשיג אותי גם בווטסאפ, הקליקו מטה על הכפתור