גיא קארו סיגל דיקור סיני

מאמרים

"אל תסתיר מרופאך איזו תרופה לקחת" (Dang kou zhi)

מטופלים רבים אינם משתפים את המטפל שלהם במידע הבסיסי לגבי טיפולים שהם מקבלים במקביל לטיפול הניתן על ידי אותו המטפל. הדבר נכון כאשר מדברים על הרופא המערבי, אשר לא משתפים אותו בתרופות אשר מקבלים מרופאים שונים, או בלקיחה של צמחי מרפא או תוספי מזון בנוסף לתרופות. והדבר נכון גם כאשר מדברים על מטפל ברפואה סינית, פיזיותרפיה, או כל תחום אחר. הדבר שכיח במיוחד בקרב אנשים אשר נוטלים תרופות רבות במקביל, למשל אצל מטופלים מבוגרים אשר נוטלים מספר רב של תרופות במקביל, אך גם אצל אנשים צעירים ובריאים בסך הכול זהו מצב נפוץ למדי.

כמטפל ברפואה סינית, אני נתקל במצבים כאלו לעיתים תכופות: מטופלים אשר לוקחים במקביל לטיפול בדיקור ובצמחים סיניים גם טיפול בתרופות מערביות, או שלוקחים תוספי תזונה או אפילו צמחים אחרים (בדרך כלל צמחים מרפואת הצמחים המערבית) מבלי לספר לי על כך, ואני לומד על זה במקרה, במהלך הטיפול.
חשוב לי להסביר כאן שאת רוב הטיפולים ניתן לעשות במקביל לטיפול בדיקור סיני, אך כאשר אנחנו מדברים על טיפול בצמחי מרפא סיניים, בהחלט קיים סיכון בלקיחתם עם תרופות מסוימות, מכיוון שלצמחים יכולה להיות פעילות דומה לזו של התרופה, דבר שיכול ליצור אינטראקציה שלילית בין הצמחים לתרופה. כאשר אנחנו יודעים מה המטופל לוקח, ניתן להתאים את הטיפול בצמחים ולהיות בטוחים שאין כל סיכון, אולם כאשר לא מודעים לכך, הסיכון בהחלט קיים, ואף יתכן שהטיפול עצמו לא יעבוד כמצופה.

בנוסף לאפשרות שהטיפולים יפריעו האחד לשני, או במקרה היותר חמור, יצרו תופעות לוואי, יש חשיבות בשיתוף המטפל גם מסיבות אחרות, פרקטיות לא פחות. סיבה אחת היא שניתן לבנות תוכנית טיפולית מוצלחת יותר כאשר משתפים בכל המידע. למשל כאשר מטופל מגיע לטיפול ומתלונן על מספר בעיות שונות, אשר לאחר אבחנה מסתבר שאכן מדובר בבעיות נפרדות עם קשר רופף למדי, אם בכלל, ביניהן. במצב כזה ננסה להחליט על סדר עדיפויות בטיפול ביחד עם המטופל- מה הכי מפריע? במה להתמקד תחילה? האם לתת לבעיה מסוימת את מלוא תשומת הלב בטיפול, או שמא לחלק את תשומת הלב בין שתי בעיות או יותר? אם במצב זה המטופל משתמש במספר טיפולים שונים, יהיה קל יותר להחליט במה להתרכז בטיפול, ומה עדיף להשאיר לטיפול אחר בו המטופל משתמש במקביל.

סיבה נוספת היא שכאשר המטפל מקבל את מלוא המידע הרפואי, לעיתים הוא יכול להגיע לאבחנה מדויקת יותר בשיטת הטיפול בה הוא עובד, והטיפול יהיה יותר אפקטיבי. למשל, כאשר מגיע אלי מטופל אשר מתלונן על בעיה מסוימת המתבטאת אצלו במעט חום מקומי, אני כמטפל ברפואה סינית אתייחס למצב כאל מצב בו קיים מעט חום מקומי. אך אם המטופל יספר שהוא נוטל תרופות נוגדות דלקת במינון גבוה במשך זמן ממושך, הדבר יעיד מבחינתי על הימצאותו של חום רב הרבה יותר, אולי אף בעל מאפיינים סיסטמיים ולא רק מקומיים, ויתכן מאוד שאבחר לשנות את אופן הטיפול בהתאם.

עוד מאמרים בנושא

WhatsApp
היי, ניתן להשיג אותי גם בווטסאפ, הקליקו מטה על הכפתור