גיא קארו סיגל דיקור סיני

מאמרים

דלקת מפרקים ניוונית - הטיפול ברפואה סינית

דלקת מפרקים ניוונית – הטיפול ברפואה סינית

דלקת מפרקים ניוונית (אוסטאוארטריטיס) היא הפתולוגיה השכיחה ביותר במפרקים. על מנת להסביר את התהליך המתרחש במפרקים השונים, אתמקד במאמר זה בברכיים, מכיוון שכאבי ברכיים היא אחת התלונות השכיחות ביותר באוכלוסייה, אולם התהליך דומה מאוד בכל שאר המפרקים. למעשה, רוב האוכלוסיה תסבול מכאבי ברכיים במהלך חייהם.

הגורמים לכאבי ברכיים רבים, אך הגורם הנפוץ ביותר הוא כאב ברכיים על רקע של דלקת מפרקים ניוונית – אוסטאוארטריטיס של הברך. מצב זה מוכר גם בתור ״שחיקת סחוס״, ״שחיקת מפרקים״, ״דלקת על רקע שחיקתי״.

השכיחות של כאבי ברכיים על רקע אוסטאוארטריטיס עולה עם הגיל, כ- 60% מהאוכלוסייה מעל גיל 65 מראים תסמינים של אוסטאוארטריטיס, אולם בצילום רנטגן ניתן להבחין בסימנים של אוסטאוארטריטיס בכ- 80% מהאוכלוסייה מעל גיל 65.

נתון זה מעורר תהייה, מדוע לא כל מי שניתן להבחין אצלו בתסמינים של המחלה סובל מכך? ויתרה מכך, גם בקרב אותם 60% שניתן להבחין אצלם בתסמינים של המחלה, לא כולם יתלוננו שהם סובלים מכך, ולרוב כלל לא יהיו מודעים לכך שניתן להבחין אצלם בתסמינים של אוסטאוארטריטיס.

התשובה לכך, ככל הנראה, היא שהגוף כולו עובר תהליך של שחיקה וניוון עם השנים, והברכיים אינן יוצא מן הכלל. אם הגוף מצליח לעבור את תהליך ההזדקנות בצורה טובה – לא יהיו כאבים, ואם הגוף נתקל בקשיים בתהליך טבעי זה – יופיעו תסמיני המחלה.

דלקת מפרקים ניוונית (אוסטאוארטריטיס)

דלקת מפרקים ניוונית של הברך (אוסטאוארטריטיס) – תסמינים

המילה "דלקת" בשם "דלקת מפרקים ניוונית של הברך" עלולה להטעות, והיום יש מומחים שטוענים שיש למצוא שם אחר, מדויק יותר, מכיוון שהמרכיב הדלקתי בדלקת זו אינו תמיד בהתאמה לתלונות החולה, או לבדיקות המעבדה, ואולי יותר נכון לכנות את המצב הזה "תהליך ניווני של הברך" או הגדרה אחרת המבטאת בצורה מדוייקת יותר את מה שקורה במצב זה.

הביטוי העיקרי, והחשוב ביותר, של אוסטאוארטריטיס של הברך הוא כאב. נוסף על כאבים לרוב קיימת גם הגבלה בתנועה, ותתכן נפיחות, שחיקת הסחוס המפרקי והיצרות המרווח המיפרקי, יצירת אוסטאופיטים (בליטות עצם קטנות הנראות בצילום רנטגן),״חריקות״ (קריפטציות) בהנעת המפרק, ולעיתים אף חוסר יציבות של המפרק.

מעל הכל, כפי שציינתי, התלונה המשמעותית ביותר בדלקת מפרקים ניוונית של הברך היא כאב. הכאב לרוב מופיע בתנועה – במיוחד בהליכה ובשינוי תנוחה מישיבה לעמידה וכו׳, אולם ייתכנו גם כאבים בזמנים אחרים כגון כאבים בלילה, כאבים במנוחה וכו׳. נוסף לכך, קיימת רגישות למגע באזור המפרק, במיוחד באזור התא הפנימי של הברך.

הטיפול

מכיוון שמדובר למעשה בתהליך טבעי של הזדקנות שהגוף עובר, אין נכון להיום דרך ידועה לשינוי התהליך הזה, ולכן עיקר הטיפול מתמקד בלאפשר לגוף לעבור את תהליך ההזדקנות הזה בצורה טובה – כלומר הטיפול מתמקד בהפחתת כאבים, ושמירה על טווח תנועה ויכולת תפקוד מירביים.

חשוב להבין שמטרה זו שציינתי הינה המטרה בכל הטיפולים הקיימים כיום- זוהי המטרה של כל הטיפולים המוגדרים כטיפולים שמרניים- דיקור סיני, צמחי מרפא, זריקות סטרואידליות, זריקות של חומצה היאלורונית (״כרבולת של תרנגולת״), טיפולי פיזיותרפיה במכון פיזיותרפיה, הידרותרפיה, תרופות נוגדות דלקת לא סטרואידליות, תרופות להפחתת כאב, משחות, וכו׳ וזוהי גם המטרה של הטיפוליים הלא שמרניים (כלומר ניתוחיים) כגון ניתוח להחלפת מפרק או חצי מפרק במשתל מלאכותי, ניתוחי ארטורוסקופיה וכו׳.

אם כך נמקד שוב את הגדרת המטרה שלנו – המטרה שלנו היא להגיע למצב בו אין כאבים, טווח התנועה סביר, וניתן לתפקד בצורה תקינה ורגילה ביום יום.

דיקור סיני

דיקור סיני נותן מענה נהדר לכאבי ברכיים על רקע דלקת פרקים ניוונית (אוסטאוארטריטיס), ומאפשר לסובלים ממצב זה חזרה מהירה לשגרה.

בטיפול בדיקור סיני בשיטות שאני משתמש בהן ההקלה בכאב מורגשת באופן מיידי, מיד עם הכנסת המחטים, ומתרחשת בכמעט כל המקרים. האתגר בטיפול הוא לא להביא להקלה בכאב, אלא לגרום להקלה בכאב להישאר באופן קבוע. הדיקור מתבצע באמצעות מחטים דקות איתן דוקרים במספר נקודות הרחק מהברך. חשוב להדגיש – הטיפול בכאבים אינו מקומי, כלומר לכאבי ברכיים לא דוקרים באזור הברכיים!!

ההשפעה של דיקור סיני בשיטות בהן אני עובד הינה מיידית וברורה, כך שהן עבור המטופל והן עבור המטפל אין ספק לגבי יעילות הטיפול, כבר תוך כדי הטיפול. ניתן להגדיר את הטיפול בשיטות בהן אני משתמש כמעין הליך לימודי – ריפויי: בעזרת המחטים הגוף לומד כיצד לטפל בעצמו. באופן הזה ההקלה בכאבים והשיפור בטווח התנועה מתקדמים מטיפול לטיפול. לאחר הטיפול הראשון תהיה הקלה בכאבים למשך יום עד שלושה ימים, ולאחר מכן הכאב יחזור, אם כי לרוב החזרה של הכאב תהיה ברמה נמוכה יותר. מטיפול לטיפול משך ההשפעה של הדיקור מתארך, עד אשר מגיעים למצב שבו כבר אין צורך בטיפול בדיקור, מכיוון שהגוף כבר למד כיצד לטפל בעצמו והמטופל נשאר ללא כאב באופן קבוע.

מספר מחקרים שפירסמתי כאן בעבר (דיקור סיני מקל על כאבי ברכיים, דיקור סיני מומלץ לטיפול בכאבי מפרק הברך, דיקור סיני מקל על כאבים של דלקת מפרקים ניוונית ) הראו את היעילות של טיפול בדיקור סיני לדלקת ניוונית של מפרק הברך, ומניסיוני הרב בטיפול בתחום זה אני יכול להעיד שהתוצאות של טיפול בדיקור סיני בשיטות בהן אני עובד הן טובות מאוד ונותנות מענה מספק לרוב רובם של המקרים.

עוד מאמרים בנושא

WhatsApp
היי, ניתן להשיג אותי גם בווטסאפ, הקליקו מטה על הכפתור