גיא קארו סיגל דיקור סיני

מאמרים

הטיפול בכאבי גב תחתון על פי הרפואה הסינית

הטיפול בכאבי גב תחתון על פי הרפואה הסינית

כאבי גב תחתון מהווים תלונה שכיחה מאוד, כאשר כ- 70% – 80% מהאוכלוסייה פונים לרופא עם תלונה זו לפחות פעם אחת במשך חייהם. כאב גב תחתון יכול להיגרם כתוצאה מבעיה מכאנית (כגון שינויים בדיסקים, בחוליות וכו'), כתוצאה מתהליך דלקתי, תהליך נאופלסטי (גידולים), מחלה מטאבולית (למשל אוסטיאופרוזיס), מסיבה פסיכוסומאטית, או כחלק ממחלה אחרת.

הרפואה הסינית מציעה מענה אפקטיבי לכאבי גב תחתון מכל הסוגים, הן לכאבים אקוטיים והן לכאבים כרוניים.

כאב גב תחתון מוגדר על ידי הרפואה הסינית כמחלה המכונה בסינית yao tong (גב תחתון = yao, כאב = tong). תחת ההגדרה של מחלה זו נכללים כאבים ואי נוחות בכל אזור הגב התחתון, וכן תחושות של הקרנה או נימול לאורך הרגליים. מחלה זו מוכרת ברפואה הסינית מזה אלפי שנים אשר במרוצתם פותחו טיפולים יעילים ביותר לטיפול בכאב זה.

דיקור סיני (אקופונקטורה) לכאב גב תחתון

דיקור סיני (אקופונקטורה) מהווה כלי טיפולי מרכזי ויעיל בטיפול בכאבי גב תחתון ברפואה הסינית, ומאפשר הקלה מיידית בכאבים.

על מנת להבין את הגישה של הרפואה הסינית לטיפול יש צורך להשתמש במונחים הלקוחים מהמודל הרפואי של הרפואה הסינית, ולכן אשתמש להלן במונחים מתוך טרמינולוגיה זו, מונחים כגון "צ'י" ו- "מרידיאנים", שהם הדרך בה הסינים הקדמונים תיארו את המציאות בה הם נתקלו.

על פי הרפואה הסינית כאבי גב נגרמים כתוצאה מהפרעה בזרימה של הצ'י באחד או יותר מהמסלולים (מרידיאנים) העוברים באזור הגב, ולכן הטיפול בעזרת דיקור סיני נועד לשפר זרימה זו במירידיאנים שנפגעו, לרתום את כוחות הריפוי הטיבעיים של הגוף, ועל ידי כך להביא להקלה בכאבים ולהחלמה. ברוב המקרים, הדיקור יתבצע באזורים המרוחקים מהאזור הכואב, כלומר ברוב המקרים לטיפול בכאב בגב התחתון לא נדקור את הגב! במקום זאת נשתמש בנקודות דיקור שונות, בעיקר באזורי הרגליים והידיים על מנת להקל על הכאבים ולעזור להחלמה.

בעזרת שיטות דיקור סיני מסורתיות הספציפיות לטיפול בכאבים, הקלה בכאבים מורגשת ברוב המקרים מיד או כמעט מיד עם החדרת המחטים, כאשר האפקט הטיפולי מתעצם מטיפול לטיפול, עד להחלמה מלאה.

צמחי מרפא סינים לכאבי גב תחתון

בנוסף לטיפול בדיקור סיני (אקופונקטורה) לכאבי גב תחתון, הרפואה הסינית מציעה גם טיפול בצמחי מרפא סיניים. הטיפול בצמחי מרפא סינים הוא טיפול המותאם באופן אישי לכל מטופל, ויכול להאיץ את תהליך הריפוי וכן לעזור להקל על הכאבים.

"ארמון הכליות" הוא כינוי מקובל לגב התחתון בעולם צמחי המרפא הסינים ופעמים רבות כאבי גב תחתון מקושרים לחולשה של איבר הכליות כפי שהוא מתואר בתיאורייה הסינית (לא מדובר באיבר מהרפואה המערבית!). חולשה זו יכולה להיות הגורם הישיר של כאבי הגב, או לאפשר למחוללי מחלה אשר במצב תקין לא משפיעים על הגב, לחדור אל הגב, להפריע לזרימת הצ'י באזור, ולגרום לכאב.

בתיאוריה הסינית ישנם ארבעה גורמי אקלים מחוללי מחלה אשר שכיח שמשפיעים על הגב וגורמים לכאב. מחוללי מחלה אלו: רוח, קור, לחות, וחום – לחות, הם הדרך בה הסינים בחרו לתאר את מאפייני הכאבים ותופעות אחרות אשר המטופל מתלונן עליהם, כחלק מתיאוריית הבריאות הסינית הרואה את האדם כמיקרוקוסמוס שהוא חלק מהמאקרוקוסמוס שסביבו. אותם מחוללי מחלה חודרים אל המרידיאנים שבגב ומפריעים לזרימה החופשית והטבעית של הצ'י בגב, ולכן נוצרים כאבים. חשוב לזכור שזו הטרמינולוגיה הסינית להסברת המציאות ולא שאנחנו חושבים שרוח חודרת פיזית לגוף…

כעת נסקור מספר מצבים שכיחים היכולים לגרום לכאב גב תחתון על פי רפואת הצמחים הסינית. אבחנה מדוייקת על פי תיאוריה זו תשמש אותנו לצורך התאמה של צמחי המרפא אותם ניתן כטיפול:

כאשר הכאבים נודדים ממקום למקום, או מתאפיינים בשינויים גדולים בחומרת הכאב (כואב מאוד – כואב מעט – כואב מאוד וכו'), אנחנו מאפיינים את הכאב ככאב עם דומיננטיות של מחולל המחלה רוח. לכאבים אלו יש נטייה להחריף בשינויי מזג האוויר.

כאשר הכאבים הינם עזים, ממוקדים, או מחריפים בקור או מוטבים בחימום אנחנו מאפיינים את הכאב ככאב עם דומיננטיות של מחולל המחלה קור. לכאבים אלו יש נטייה גם לגרום לעוויתות של שרירי הגב (ספאזם) וכן ליצור הגבלה בטווח התנועה של הגב (קושי להתכופף או להתיישר).

כאשר הכאב מלווה בתחושת כבדות, או כולל נפיחות מקומית או הקרנות של זרמים או כאב לרגליים אנחנו מאפיינים את הכאב ככאב עם דומיננטיות של מחולל המחלה לחות. כאב זה נוטה להחמיר כאשר יורד גשם או כאשר לח.
כאשר הכאב מלווה בחום מקומי או בתחושה של שריפה, אנחנו מאפיינים את הכאב ככאב עם דומיננטיות של מחולל המחלה לחות – חום. כאב זה יכול להיות מלווה בנפיחות או בהקרנות של כאב או זרמים לרגליים, ויכול להיות חמור מאוד.

כל אחד מהמצבים שתוארו לעיל יכולים לגרום לכאב גב תחתון, שילוב של יותר מאחד מהם הוא שכיח ביותר. בנוסף, קיימים מצבים אחרים אשר יכולים לגרום לכאבי גב תחתון:

כאבים כרוניים בגב התחתון הנוטים להחמיר בזמן או אחרי מאמץ, עמידה ממושכת, או כאשר עייפים קשורים בדרך כלל לחולשה של הכליות (שוב, לא האיבר!). כאבים אלו נוטים להתאפיין בכאב ואי נוחות כללית של אזור הגב, ונוטים להיות מוטבים לאחר מנוחה.

כאבי גב תחתון המתאפיינים במתח רב של שרירי הגב, ביחד עם טונוס מוגבר של השרירים בגוף קשורים לרוב לסטגנציה של הצ'י של הכבד כפי שמוגדר ברפואה הסינית (שוב, לא האיבר!). כאבים אלו שכיחים בקרב אנשים הנמצאים במתח נפשי, או אצל הנוטים לכעוס או להדחיק כעסים. כאב זה נוטה להיות גם בעל אופי משתנה מאוד- יכול להופיע ולהעלם.

כאבי גב תחתון המתאפיינים במתח ירוד של שרירי הגב, ביחד עם טונוס ירוד של השרירים בגוף קשורים לרוב לחולשה של הטחול כפי שמוגדר ברפואה הסינית (שוב, לא האיבר!). הטונוס הירוד של השרירים לא מספק תמיכה ראוייה לגב ומוביל לתנועתיות מוגברת של עמוד השידרה.

כאבי גב תחתון המופיעים כתוצאה מטראומה הם שכיחים למדי. בטראומה אין הכוונה רק לחבלה כתוצאה מנפילה או ממכה, אלא גם לכל כאב גב הנגרם לאחר תנועה פתאומית, כיפוף, סיבוב, הרמת משא או אפילו עיטוש או שיעול. כאבים אלו קשורים לרוב למצב המוגדר ברפואה הסינית כסטגנציה של הדם, ואלו הם לרוב הכאבים החמורים ביותר. בהרבה מקרים אנשים הוסבלים מכאבי כב פונים אל הרפואה המודרנית ומבקשים לבצע ניתוח. צריך לקחת בחשבון כי יכולה להיגרם רשלנות רפואית בניתוח ובמיוחד בניתוחי גב ורצוי להימנע מכך ולפנות לרפואה הסינית או לשיטות אלטרנטיביות לפני שממהרים לבצע ניתוח מסוכן.

בטיפול ברפואה סינית אנחנו מתאימים את צמחי המרפא באופן אישי לכל מטופל לפי האבחנה, בהסתמך על שילובים קלאסיים של צמחי מרפא הנמצאים בשימוש מזה שנים ארוכות, וביחד עם טיפול דיקור סיני משיגים הקלה בכאבים והחלמה מלאה.

עוד מאמרים בנושא

WhatsApp
היי, ניתן להשיג אותי גם בווטסאפ, הקליקו מטה על הכפתור