גיא קארו סיגל דיקור סיני

מאמרים

דיקור סיני (אקופונקטורה) - איך זה עובד?

דיקור סיני (אקופונקטורה) – איך זה עובד?

יום שישי אחר הצהריים, מטופל אחרון להיום מגיע לקליניקה. מדובר במטופל חדש שהגיע בהמלצה של מטופל שסיים את הטיפול אצלי לפני זמן מה. הוא מציג את עצמו: "אני אבי", אני מציג את עצמי ואנחנו מתיישבים משני צדי השולחן לצורך האבחון. אני שם לב להתרגשות ולחשש מסוים בפניו, שכה אופייניים למפגש ראשון עם מטפל.

אבי, בן 59, הגיע לטיפול בגלל כאבים עזים בברך שמאל. הכאבים החלו לפני כ – 3 שנים והחמירו מאוד לפני כחצי שנה. בתחילה, האורתופד אליו אלי פנה שלח אותו לטיפולי פיזיותרפיה. לאחר שמצבו לא השתפר התבצע בירור שכלל צילום רנטגן ומיפוי עצמות. בשלב הזה האורתופד אבחן את אבי כסובל מאוסטאוארטריטיס של הברך, והוצע לו טיפול בתרופה נוגדת דלקת לא סטרואידלית, אותה הוא לקח במשך כ- 10 ימים ללא הטבה בכאב הברך, ולאחר מכן עבר זריקה סטרואידלית לברך עם הקלה מועטה בלבד. האורתופד הציע לאבי לעבור ניתוח להחלפת הברך במשתל מלאכותי, והמליץ לפני כן לנסות טיפול בדיקור סיני (אקופנקטורה).

בבדיקה שלי מצאתי רגישות ניכרת באספקט הפנימי של הברך, ובהתאם בחרתי לדקור במספר נקודות דיקור בכף הרגל, ראש, וביד הנגדית. מספר שניות לאחר הדיקור חזרתי אל האזור שהיה הרגיש ביותר בברך ובדקתי שוב את הרגישות. הרגישות נעלמה כלא הייתה.

בשלב  הזה אבי שאל: "איך זה יכול להיות?! איך יתכן שהכאב שמלווה אותי כבר כמה שנים נעלם מכמה דקירות קטנות, והדקירות אפילו לא בברך!"

הסיפור שסיפרתי כאן חוזר על עצמו אינספור פעמים בקליניקה. ובשלב הזה אני מנסה להסביר איך זה יתכן.

איך דיקור סיני עובד (אקופנקטורה)?

תלוי איך מנסים לענות על השאלה הזו, האם מנקודת המבט של הרפואה המערבית או מנקודת המבט של הרפואה הסינית. מכיוון שמדובר בטכניקה שמהווה חלק חשוב ברפואה הסינית, נציג תחילה את התשובה הסינית לשאלה.

התשובה הסינית

דיקור סיני מבוסס בעיקרו על "תיאוריית הערוצים" או "תיאוריית המרידיאנים" (בסינית: ג'ינג לו  jing luo). על פי תיאוריה זו, הנמצאת בשימוש מזה אלפי שנים, הגוף מורכב בנוסף מאיברים פנימיים, שרירים, עצמות, כלי דם, עצבים וכו' גם ממערכת מסועפת, מורכבת ובלתי נראית של ערוצים או "תעלות" אשר נמצאת בכל הגוף, מאגדת את כל הגוף ליחידה אחת, ואף מקשרת את האדם אל הסביבה החיצונית, מערכת זו נקראת מערכת הערוצים או המרידיאנים. במערכת הזו קיימת זרימה מתמדת של מהות אנרגטית המכונה "צ'י". על פי תיאוריה זו, גורמים שונים יכולים לגרום להפרעה בזרימה התקינה של הצ'י במערכת המרידיאנים, וכל הפרעה כזו תתבטא כמחלה. ההפרעה בזרימה מעידה על הפרעה באיזון הטבעי של מערכת הערוצים, כלומר בפגיעה בזרימת הצ'י בערוץ מסוים אחד או יותר, חוסר איזון במרידיאן אחד או יותר.

מטרתו של הדיקור סיני (אקופנקטורה) הוא להשיב את האיזון הטבעי למערכת המרידיאנים, ודרך כך לאדם כולו. לפיכך, בטיפול אקופונקטורה משתמשים במחטים דקות ועדינות על מנת ליצור גירוי של נקודות הדיקור הפזורות לאורך המרידיאנים במטרה להשפיע על זרימת הצ'י במערכת זו ולהשיב את האיזון הטבעי שלה. ההשפעה של הדיקור מתחילה באופן מיידי, ולכן כאשר מטפלים בכאבים, חלק מההשפעה המיטיבה מורגש מיד עם הדיקור עצמו, כלומר מיד עם הגירוי להשבת זרימת הצ'י במרידיאנים לצורה התקינה שלה.

ההשפעה של דיקור הסיני (אקופונקטורה) מתחילה באופן מיידי ומתגברת עם הזמן, עם החזרה על הטיפול, כך שתחילה הטיפול יעזור למספר ימים, וטווח ההשפעה יתחזק ויתארך ככל שהטיפול מתמשך, עד לזמן בו הטיפול אינו נחוץ יותר.טיפול דיקור סיני ייעל להמון מקרים גם כמו ייעוץ זוגי הדבר דומה במהותו לתהליך לימודי של כישורים חדשים, דוגמת רכיבה על אופניים: בתחילה מדוושים ומיד נופלים, ובהדרגה לומדים כיצד לשלוט באופניים ולרכב למרחקים ארוכים ללא קושי, ללא כל צורך בתמיכה מבחוץ.

הטיפול בדיקור סיני (אקופונקטורה) מתבצע בהתאמה אישית לכל מטופל ומטיפול לטיפול ואפילו לא צריך לעשות טיול לסין, באמצעות אבחנה של אילו מרידיאנים נפגעו ויצאו מאיזון, ובהתאם בחירה במרידיאנים ובנקודות דיקור על אותם המרידיאנים היכולים להשיב את האיזון.

התשובה המערבית

התשובה על כך אינה פשוטה, ויש שיסכמו את התשובה באמירה "לא ידוע", או "לא ידוע מספיק".

בשנים האחרונות מחקרים רבים על דיקור סיני מתמקדים בנסיון להבין באילו מצבים כדאי להשתמש בדיקור סיני, מתי זו שיטה העדיפה על שיטות אחרות, ופחות בניסיון להבין כיצד השיטה עובדת, למרות זאת, לא מעט מחקרים ניסו לענות על השאלה והציעו הסברים ותיאוריות שונות להשפעה הרפואית של דיקור סיני, הנה מספר הסברים אפשריים שנחקרו:

  1. "תיאוריית השער"1,2 (או "תיאוריית בקרת השער"): על פי תיאוריה זו, תחושות שונות בגוף "מתחרות" ביניהן על היכולת של המח לחוש אותן, ולכן תחושה עדינה המופקת במקביל לתחושה של כאב יכולה להפחית את רמת הכאב הנחווית על ידי האדם. זו הסיבה, על פי תיאוריה זו, לכך שאנחנו נוטים לשפשף אזור כואב. באופן דומה, מחטי הדיקור גורמים לגירוי עדין אשר מעמעם את תחושת הכאב ולכן מקל על כאבים. תיאוריה זו מסבירה רק חלקית את האפקט המתמשך של הדיקור הסיני, ובוודאי שלא את היכולת של הדיקור הסיני לטפל בבעיות סיסטמיות או פונקציונאליות אשר לא קשורות בהפחתה בכאב, כגון טיפול בשלשול, בחילות, סכרת, או חרדה.
  2. שחרור אנדורפינים: מחקרים3 מצאו שטיפול בדיקור סיני (אקופונקטורה) גורם לשחרור של אנדורפינים על ידי הגוף. שחרור אנדורפינים קשור לשיכוך כאב ולשיפור מצב הרוח.
  3. שינוי תפיסת הכאב: מחקרים נוספים4,5,6  מצאו כי דיקור סיני (אקופנקטורה) גורם לשינוי בתפיסת הכאב במח, ועל ידי כך מביא לריפוי של כאבים, כולל של כאבים כרוניים.
  4. השפעה הורמונאלית: מחקרים אחרים7,8 מצאו כי דיקור סיני (אקופונקטורה) משפיע על מערכות ואיברים פנימיים בגוף דרך המערכת האנדוקרינית.
  5. רקמות חיבור: מספר חוקרים9,10 מצאו הקבלה בין מיקומן של נקודות הדיקור והערוצים (מרידיאנים) לבין רקמות החיבור בגוף, וטוענים כי הפעילות הרפואית של דיקור סיני מתרחשת דרך יצירת גירוי מכני בעזרת המחט בתוך רקמת החיבור, מה שלטענתם מסביר את ההשפעות השונות של הדיקור הסיני – השפעה מקומית, השפעה על אזורים מרוחקים בגוף, ואף השפעה ארוכת טווח.

לסיכום

ניתן לומר שקיימים כיום מספר הסברים שונים להשפעה המיטיבה של דיקור סיני (אקופונקטורה), ודרוש עוד מחקר בנושא, על מנת לקדם את שילובו של הדיקור הסיני כשיטה רפואית מקובלת. יחד עם זאת, אין כמו התנסות אישית בשיטה עתיקה זו על מנת להיווכח באפקטיביות שלה.

מקורות:

  1. 1.Ronald Melzack and Patrick D.Wall,Pain mechanisms: A new theory    Science 1965;150 ( 3699):971-979
  2. James,B. Mechanism of acupuncture analgesia, Br.Med.J.1977; 1 (6059 ):512
  3. Han,JS,Acupuncture and endorphins,  Neuroscience Letters 2004;361:258-261
  4. Wu, M.T. Et al Central nervous pathway for acupuncture stimulation: Localization of processing with functional MR imaging of the brain—Preliminary experience,  Radiology 1999;212:133-141
  5. Zhang,W.,Han,J.S.et al Modulation of cold pain in human brain by electric acupoint stimulation: Evidence from fMRI  Neuroreport  2003,14:P1591-6
  6. Hui,KKS,et al The integrated respons_eof the human cerebro-cerebellar and limbic  systems to acupuncture stimulation at ST-36 as evidenced by fMRI.  Neuroimage 2005;27:479-96
  7. Andersson and Lundeberg T. Acupuncture -from empiricism to science:Functional  background to acupuncture effects in pain and diseaseMedical Hypotheses 1995;45:271-281
  8. Wang,Q, et al Great nucleus of hypothalamus mediates low but not high frequency electroacupuncture analgesia in rats Brain Res.1990;9:60-66
  9. Langevin H.M ,  Yandow J. (2002) Relationship of acupuncture points and meridians to connective tissue planes The Anatomical RecordVolume 269, Issue 6, pages 257–265, 15 December 2002
  10. Langevin H.M, Churchill D. L.  and Cipolla M. J. (2001) Mechanical signaling through connective tissue: a mechanism for the therapeutic effect of acupuncture doi:10.1096/fj.01-0015hyp October 2001The FASEB Journal vol. 15 no. 12 2275-2282
  11. Zhang,Z.J.Wang,X.M. And McAlonan G.M., Neural acupuncture unit:A new concept For interpreting effects and mechanisms of acupuncture.Evidence- based  Complementary and alternative medicine,Volume 2012,Article ID 429412,23 pages

עוד מאמרים בנושא

WhatsApp
היי, ניתן להשיג אותי גם בווטסאפ, הקליקו מטה על הכפתור