גיא קארו סיגל דיקור סיני

מאמרים

"כשהנפש רגועה הגוף יישאר קריר" (אמרה סינית, מקור לא ידוע)

כולנו מכירים את האנשים אשר תמיד חם להם. בחוץ יכול להיות קר, גשום, סוער, אבל הם? הם ילכו תמיד עם חולצה קצרה וסנדלים, בקיץ המזגן יפעל באופן קבוע, והם יזדעזעו ולא יבינו אנשים שיטענו כי קר להם.

מבחינה פיזיולוגית, קיימים מצבים אשר בהם האדם ירגיש שחם לו- למשל כאשר הטמפרטורה של הסביבה גבוהה, כאשר אוכלים או שותים דבר מה חם או בעל אופי מחמם, בזמן מחלה שמעלה את חום הגוף כמו שפעת, או להבדיל, בזמן מחלות כרוניות שונות כולל סוגים מסוימים של גידולים. מצבים נוספים בהם שכיח שמתלוננים על תחושות חום הוא גיל המעבר אצל נשים, זמן בו עקב שינויים הורמונאליים האישה מרגישה תחושות חום, ובקרב אנשים שמנים, אשר שכיח מאוד שסובלים מחום.

כאשר מסתכלים על אנשים הסובלים מחום, ניתן לשים לב למאפיין משותף – האופייני לחלק לא מבוטל מהם, עם כי חשוב להדגיש שלא לכולם – הם נוטים להיות עצבניים או לחוצים או חסרי מנוחה, וקשה להגדיר אותם כאנשים רגועים או שלווים. לא בכדי הביטוי "חם מזג" מתייחס לאנשים אשר נוחים להתרגז.

טיפול ברפואה סינית מתאר מספר מצבים של חוסר איזון, כלומר של מחלה, אשר מאופיינים בהרגשת חום ביחד עם סימפטומים של עצבנות, לחץ, חוסר שקט, או מתח. אחד המעניינים שבהם הוא הסינדרום "סטגנציה של צ'י הכבד עם חום", או במופע החמור יותר שלו "התפרצות אש הכבד".

על פי הרפואה הסינית, אחד מתפקידיו החשובים של הכבד הוא לשמור על הזרימה התקינה והחופשית של הצ'י. הצ'י צריך לזרום בכיוונים הנכונים ובמהירות הנכונה, לא מהר מידי ולא לאט מידי. שלל גורמים, אותם לא נפרט כאן, עשויים להפריע לזרימה התקינה של צ'י הכבד, וכתוצאה מכך או כתוצאה מגורמים אחרים, להצטברות של חום בגוף אשר יכול להתבטא בהרגשת חום, ביחד עם עצבנות, כמו גם סימפטומים אחרים המבטאים חום וזרימה לא תקינה של צ'י כגון: נפיחות או כאב בצידי הגוף, אנחות מרובות, הרגשה של גוש התקוע בגרון, כאבי ראש, צריבה בעיניים, עצירות, כאבים לפני וסת, ועוד. ואם המצב מחמיר ל- "התפרצות אש הכבד" נראה כעס רב ועצבנות רבה, טעם מר בפה, סחרחורות, עיניים צורבות או אדומות, שתן מועט, פנים אדומות ועוד. לפיכך הטיפול בחום יהיה הרבה פעמים קשור לטיפול בהשבת הזרימה התקינה של הצ'י באמצעים שונים, אם זה באמצעות דיקור סיני או צמחי מרפא סיניים או שינוי בתזונה ובפעילות היומיומית, אך בכל אופן הוא יכוון גם להרגעת הנפש, כיוון שכשהנפש רגועה הגוף יישאר קריר.

עוד מאמרים בנושא

WhatsApp
היי, ניתן להשיג אותי גם בווטסאפ, הקליקו מטה על הכפתור