גיא קארו סיגל דיקור סיני

מאמרים

"כעס כמוהו כזריקת אבן לתוך קן צרעות" (אמרה סינית, מקור לא ידוע)

הסינים בזמנים עברו הטיפו להימנע מכעס עד כמה שניתן.לכעוס נחשב למעשה לא חכם ומזיק. גם הרפואה הסינית נתנה את דעתה לרגש הזה, ובה הוא נחשב למחולל מחלה.

על פי התאוריה של הרפואה הסינית לכל איבר בגוף יש רגש שקשור אליו. כאשר האיבר מתפקד באופן תקין, הרגש יתבטא בצורה חיובית, בונה ומועילה, ואילו אם האיבר לא מתפקד כיאות, הרגש יקבל צורה שלילית, ובמקום להיות מועיל וחיובי הוא יהפוך לשלילי ומזיק.

כעס נחשב לביטוי השלילי של הכבד. על פי מטפלים ברפואה סינית וניסיון שלהם בתחום, אחד מתפקודיו של הכבד הוא לשמור על הזרימה התקינה והחופשייה של הצ'י בגוף. כאשר הכבד פועל באופן תקין, האדם ירגיש נינוח ושליו, ללא כעס ותסכול, ואנרגיות הכבד יופנו ליצירתיות.

הרפואה הסינית מתייחסת לחמש מערכות סיסטמיות עיקריות בגוף, מערכות אותן נוהגים לכנות "האיברים המלאים" (zang), או בקיצור "האיברים": ריאות, לב, טחול, כליות, וכבד. חשוב לזכור שלמרות השם הזהה, ואף המיקום הדומה בגוף, המשמעות של כל אחד מאיברים אלו מבחינת תפקוד היא רחבה הרבה יותר מהמוכר מבחינה ביו-רפואית, ולא תמיד יש חפיפה ביניהם. לכל אחד מחמשת האיברים הללו יש חלק נפשי הכולל חלק ממכלול תכונות ותפקודים המרכיבים את האספקטים הנפשיי של האדם.

האספקט הנפשי של הכבד נקרא הון או חון (hun), אשר לרוב מתורגם כ"נפש" או "הנשמה האתרית". להון יש תפקיד חשוב בשינה, ובמיוחד בחלימה. אספקט זה מתחבר למקומות מאוד שונים מהמציאות היומיומית, ועל ידי כך מאפשר לאדם העירני לחלום גם במובן של חזונות ושאיפות בחיים. מסיבה זו, על פי הרפואה הסינית, כאשר החלומות מוזרים והמציאות שמוצגת בחלום שונה מהמציאות שבחיים, זהו מצב טוב ורצוי, ואילו אם החלומות דומים למציאות, הדבר מעיד על הפרעה להון. החיבור לחלומות מאפשר לאדם להיות יצירתי, למלא את האדם במקורות השראה, לשאוף ולחלום על העתיד. ההון קשור גם לאיזון בין התרגשות לאיפוק, וכן קשור ליכולת להבין דברים מעבר למה שהם נראים ברמה השטחית, ראייה לעומקם של דברים.

על פי הרפואה הסינית, חוש הראייה, והעיניים באופן כללי משויכים לכבד. כאשר הכבד לא מאוזן, כלומר, לא פועל כראוי, יופיע כעס. כאשר הכעס דומיננטי, היצירתיות, היכולת לחלום ולשאוף תיפגע, כמו גם איכות השינה בהרבה מקרים. הכעס מפריע לזרימה התקינה של הצ'י בגוף, ופוגע בכבד שתפקידו לדאוג לזרימה החופשית של הצ'י, דבר אשר יכול להתבטא בכאבים שונים כגון כאבי ראש מסוגים שונים, כאבים הקשורים למחזור החודשי אצל נשים, הרגשת תפיסות בכתפיים, שכמות, וצוואר, עליית לחץ דם, לעיתים הרגשת חום וסימפטומים נוספים.

פגיעה בכבד יכולה לגרום לתסמינים אלו (כולל כעס) מצד אחד, אבל גם כעס יכול לגרום לפגיעה בכבד ולתסמינים הללו מצד שני. מסיבה זו ניתן לטפל בגוף בדיקור סיני על מנת לטפל ברגש הלא מאוזן של כעס, וכן מצד שני ניתן לטפל בתסמינים הגופניים באמצעות טיפול בכעס עצמו באמצעות טיפול נפשי כגון פסיכותרפיה או תרגול נפשי כגון מדיטציה.

חשוב להזכיר שכאשר מדברים ברפואה הסינית על כעס, אזי מכלילים בכך בדרך כלל גם שלל רגשות נוספים היוצרים אפקט דומה, למשל תסכול, עצבנות, זעם, עוינות, מירמור, כעס מודחק, כמו גם כל רגש מודחק באופן כללי.

עוד מאמרים בנושא

WhatsApp
היי, ניתן להשיג אותי גם בווטסאפ, הקליקו מטה על הכפתור