גיא קארו סיגל דיקור סיני

מאמרים

"הכליות מלבלבות בשער הראש" (Nei Jing)

כפי שרשמתי באמרה הקודמת, על פי הרפואה הסינית, לכל איבר בגוף יש משמעות השונה מזו המוכרת ברפואה המערבית, והאיבר עליו מדברים ברפואה הסינית הוא לא בהכרח אותו האיבר כמו ברפואה המערבית, אלא יותר נכון להתייחס אליו כאל מערכת שלמה, הכוללת בתוכה מגוון תפקודים ומשמעויות, הרבה מעבר לתפקוד הביו-רפואי המוכר לנו מהרפואה המערבית המודרנית.
במסגרת התיאוריה הרפואית הסינית, קיימים חמישה איברים עיקריים, אשר מכונים אברי ה-זנג (zang), או "האיברים המלאים". איברים אלו הם: הטחול, הכבד, הלב, הריאות, והכליות. לאיברים אלו ישנם תפקידים רבים ומערכתיים בתחום של טיפול ברפואה סינית.
לכל אחד מחמשת אברי ה-zang יש מאפיינים ייחודיים, הכוללים בין השאר רקמות בגוף עליהן כל אחד מהאיברים הללו שולט, ו"פתח" בפנים אליו כל איבר "נפתח", כלומר מתבטא.

מאפייני הכליות הם:

מאכסנות את ה-ג'ינג (Jing – תמצית החיים), ושולטות על לידה, גדילה, התפתחות, ורבייה.

מייצרות מח עצם, ממלאות את המח ושולטות בעצמות

שולטות במים

שולטות בקבלת הצ'י

"נפתחות" אל האוזניים

מתבטאות בשער הראש

שולטות על שני "הפתחים התחתונים"

מאכסנות את הז'י (Zhi)

כפי שניתן להבין מרשימה זו, הרפואה הסינית מייחסת חשיבות רבה מאוד לכליות. הכליות נחשבות ל"שורש החיים", המקור של כל היין והיאנג בגוף, כלומר לחלק הכי בסיסי של הגוף. הכליות מאכסנות את ה-ג'ינג (Jing) , תמצית החיים, חומר בעל אופי נוזלי סמיך הנע במעגלים איטיים בגוף, ואחראי על תהליכים של התפתחות, גדילה, ורבייה. הג'ינג מתקבל בחלקו מההורים בעת ההתעברות, ומכאן החשיבות של תפקיד הכליות בכל מה שקשור ללידה, התפתחות, גדילה ורבייה. מעניין לראות שבדרך כלל כאשר מדברים ברפואה המערבית על מחלות גנטיות הפוגעות בהתפתחות ילדים, גדילה, ורבייה, ברפואה הסינית זה יחשב כמחלה של הכליות, ובמיוחד כפגיעה בג'ינג. בהקשר זה, גם הקביעה ש"הכליות ממלאות את המח" מתאים לתפיסה של הרפואה המערבית, מכיוון שגם כאן מצבים של פגיעות בהתפתחות המח הם בדרך כלל פגיעות גנטיות, או פגיעות במהלך ההריון, הלידה או זמן קצר אחר כך, שהם תפקודים הקשורים הג'ינג.

הכליות שולטות על התפתחותן וגדילתן של העצמות, כולל של השיניים, ועל מילואן במח עצם. אף מבחינה ביו-רפואית הכליות קשורות לעצמות, מכיוון שהכליות אחראיות על הפרשת ההורמון אריטרופויאטין אשר גורם ליצירת תאי דם אדומים במח העצם.
התפקיד של שליטה במים מקביל בחלקו למעשה לתפקיד הביו-רפואי של הכליות בוויסות משק המים בגוף. מבחינת הרפואה הסינית, השליטה על הנוזלים מתבטאת גם בשליטה על "שני הפתחים התחתונים"- שליטה על שתן וגם על צואה: לכליות תפקיד חשוב בספיגת הנוזלים מחומרי הפסולת במעי הגס. אם הכליות מתפקדות טוב, השתן יינתן בכמות ובתדירות נורמאלית, לא רב מידי ולא מועט מידי.

התפקוד של שליטה בקבלת הצ'י קשור למנגנון הזרימה של הצ'י בגוף, ובמיוחד ל"קבלת" הצ'י אשר יורד מהראות. מסיבה זו, ברפואה הסינית אסטמה נגרמת לא אחת כתוצאה מתפקוד לא תקין של הכליות. מעניין לציין שגם מבחינה ביו-רפואית קיים קשר בין הנשימה לכליות: במצב רגיל הכליות אחראיות על ייצוב רמת החומציות בדם. במקרה קיצוני של חומציות גבוהה בדם, הגוף יפצה על כך על ידי הגברת קצב הנשימה, דבר אשר יגרום לתגובה כימית אשר תאזן את רמת החומציות בדם באופן מהיר.

הכליות "נפתחות" אל האוזניים, כלומר הכליות אחראיות על הזנת האוזניים, שמיעה תקינה תלויה בתפקוד תקין של הכליות. מעניין לציין שאף על פי הרפואה המערבית יש קשר בין האוזניים לבין הכליות: כאשר נולד ולד עם אוזניים לא סימטריות, או כאשר יש משהו אחר לא תקין מבחינת הצורה של אפרכסות האוזניים, הדבר יכול להעיד על מחלות גנטיות שונות (ג'ינג), כולל מחלות בהן יש פגיעה בתפקוד הכליות.

שער הראש תלוי גם הוא בהזנה של הכליות, ולכן מצבו נחשב כאינדיקציה למצב הג'ינג של הכליות. אם הג'ינג שופע, שיער הראש יגדל באופן נורמלי, ויראה בריא ומבריק.

מכיוון שהכליות מאכסנות את הג'ינג ואחראיות על גדילה והתפתחות, הרבה מהתסמינים של זקנה יתבטאו במערכות אשר בשליטת הכליות: חוסר פוריות, ירידה בשמיעה, היחלשות של העצמות, החלשות של השיניים, החלשות של השער והתקרחות, ירידה בשליטה על שתן, וירידה ביכולת ובחדות המנטאלית.

עוד מאמרים בנושא

WhatsApp
היי, ניתן להשיג אותי גם בווטסאפ, הקליקו מטה על הכפתור