גיא קארו סיגל דיקור סיני

מאמרים

"הצ'י שולט על הדם, הדם הוא אם הצ'י" (ניי ג'ינג)

משפט ידוע זה, הלקוח מתוך הניי ג'ינג (Nei Jing, הספר הקאנוני של הרפואה הסינית, ידוע כ"ספר הרפואה הפנימית של הקיסר הצהוב") – הצ'י שולט על הדם, הדם הוא אם (האמא של) הצ'י – Qi Wei Xue Shui, Xue Wei Qi Mu, (בסינית זה נשמע יותר טוב), מבטא את מערכת היחסים ההדוקה שמתקיימת ברפואה הסינית בין המושג "דם" לבין המושג "צ'י'".

צ'י הוא מושג "סיני טהור", והוא מוגדר ברפואה הסינית לעיתים בתור "הכח שנוצר בתנועה בין יין ליאנג", תיאור של כח כלשהו, שהינו בלתי נראה, ונמצא בתנועה מתמדת. מסיבה זו במערב נוטים לכנותו "אנרגיה". ברפואה הסינית הצ'י נמצא בכל חלקיק של הגוף שלנו (כמו גם בכל היקום), כאשר ישנם סוגים שונים של צ'י, בעלי מאפיינים מעט שונים האחד מהאחר. יש צ'י שנע במעגלים פנימיים יחסית ומזין את הגוף, יש צ'י יותר חיצוני המגן על הגוף בפני הסביבה החיצונית, ועוד. בנוסף, הצ'י הינו הכוח המניע את הדם, שומר על הדם בתוך כלי הדם, ותומך בתהליכי הייצור וההזנה של הדם. חסר בצ'י יכול ליצור חסר בדם.

את הדם אנחנו מכירים גם מהרפואה המערבית. ברפואה הסינית (רפואה אלטרנטיבית) תפקידי הדם דומים למדי לתפקידיו על פי הרפואה המערבית. תפקידו ברפואה הסינית הוא הזנת ולחלוח כל חלקי הגוף- האיברים הפנימיים, השרירים, הגידים, הרצועות, העור, השיער וכו'. כמו כן, על פי הרפואה הסינית, לדם יש תפקיד חשוב מבחינה נפשית. הדם הוא גם מחומרי הבסיס המזינים את הצ'י ומאפשרים את קיומו. חסר בדם יכול ליצור גם חסר צ'י.

עוד מאמרים בנושא

WhatsApp
היי, ניתן להשיג אותי גם בווטסאפ, הקליקו מטה על הכפתור