גיא קארו סיגל דיקור סיני

מאמרים

"ניתן לקנות מיטה, אך לא ניתן לקנות שינה" (אמרה סינית, מקור לא ידוע)

אנחנו מבלים כמעט שליש מחיינו בשינה. שינה על הגב, שינה על הבטן, שינה על הצד. מה בעצם עדיף? איזו משמעות יש לזה בכלל? בואו נבחן מה יש לתחום של רפואה סינית לומר על איך שאנחנו ישנים.

קיימות שלוש תנוחות שינה בסיסיות: שינה על הגב, שינה על הבטן, ושינה על הצד.

שינה על הגב: 
תנוחת שינה זו נקראת בסינית "shi wo" שמשמעותה המילולית היא "גופה של אדם מת". למרות שמדובר בתנוחה הנחשבת לפופולארית ביותר מבין תנוחות השינה המקובלות (מחקרים מראים שכ- 60% מהאנשים ישנים על גבם), הרפואה הסינית לא מצדדת בתנוחה זו עבור מי שיכול לישון בתנוחה אחרת, מהסיבה שבתנוחה זו יש שכיחות גבוהה יותר של בעיות נשימה ונחירות, כך שאיכות השינה עלולה להיפגע באופן משמעותי, וגם יכולה לגרום למגוון כאבי גב תחתון בעוצמות שונות. בנוסף, יש הטוענים שבתנוחה זו השרירים לא מצליחים לנוח באופן מספק.

שינה על הבטן: 
שינה על הבטן נחשבת ברפואה הסינית כתנוחת שינה לא טובה, מכיוון שהיא מגבירה את הלחץ על בית החזה, ולכן פוגעת בזרימת הדם של הלב, ובכל זרימת הדם בגוף, וכן מקשה על ביצוע נשימה עמוקה על ידי הריאות. בנוסף, שינה בתנוחה זו מחייבת הפנייה של הראש לצד אחד, מה שיוצר לאורך זמן לחץ על הצוואר, דבר שעלול להוביל לשורה של בעיות בצוואר, בראש, וכן בידיים.
לעומת גישה מסורתית זו של הרפואה הסינית, בעשרות השנים האחרונות ישנם מומחים ברחבי העולם שדוקא ממליצים על שינה על הבטן לסובלים מבעיות נשימה. מומחים אלו טוענים שבתנוחה זו יש פחות חסימות נשימה מכיוון שיש פחות חסימות של הגרון, הן מ"החלקה" של הלשון אחורנית והן מזרימה של רוק החוצה בחופשיות במקום להיתקע בגרון. חלק מהמומחים אף מציעים דרך להתמודד עם הלחץ על החזה ועל הצוואר באמצעות שימוש בכריות רבות בין המזרון לגוף, וכן באותו האופן לשמור על הצוואר בקו ישר עם הגב, או לחילופין להשתמש במיטה עם חור או "בייגלה" (כרית עגולה עם חור באמצעיתה) לראש, כפי שקיים במיטות טיפול.

שינה על הצד: 
הרופא הסיני הנודע בן המאה השביעית לספירה, סאן סימיאו (Sun Simiao), המליץ בספרו החשוב "מרשמים השווים זהב" (בסינית: Qian Jin Yao Fang) לישון על הצד, כאשר הברכיים מכופפות. במרוצת השנים ההמלצה הזו אומצה ואף הפכה ליותר ספציפית: ההמלצה היא לישון בעיקר על צד ימין. מכיוון שהלב והקיבה נמצאים באזור היותר שמאלי של הגוף, שינה על צד ימין מורידה מהלחץ על איברים אלו, מאפשרת לקיבה להתרוקן יותר בקלות, וללב להזרים דם יותר בקלות.
באופן טבעי אנחנו משנים את תנוחת השינה במשך הלילה, דבר חשוב על מנת למנוע היווצרות לחצים על אזור מסוים בגוף, אך ההמלצה היא ששינה על צד ימין תהיה התנוחה העיקרית.
חשוב לי לסייג שישנם מצבים רפואיים שונים המצריכים התאמה של תנוחת השינה למצב, כמו למשל בעיות צוואר, בעיות גב, בעיות לב (מומלץ לישון על צד ימין), בעיות נשימה, נשים בהריון מתקדם (מומלץ לישון על צד שמאל, לנשים בעלות רחם במיקום אנטומי רגיל), אבנים בכיס המרה (מומלץ שלא לישון על צד שמאל) ועוד, בכל מקרה מומלץ להתייעץ ולהתאים באופן אישי.
לילה טוב.

עוד מאמרים בנושא

WhatsApp
היי, ניתן להשיג אותי גם בווטסאפ, הקליקו מטה על הכפתור