גיא קארו סיגל דיקור סיני

מאמרים

"בעיות רגשיות גורמות לעליית אש" (אמרה סינית, מקור לא ידוע)

אמרה זו הינה אמרה עתיקה וידועה ברפואה הסינית המסורתית, והיא מתייחסת לאש במובן הייחודי לרפואה הסינית.
בעיות רגשיות גורמות לזרימה לא תקינה של הצ'י, כלומר למה שאנחנו הרופאים הסינים מכנים "סטגנציה של צ'י". הרגשות הנפוצים ביותר בתקיעת זרימת הצ'י הם: כעס, תסכול, כעס מודחק, מתח, עצבנות, עוינות, ביקורתיות, וכן כל רגש הנובע מרגשות אלו, או דומה להם. רגשות אלו גורמים להפרעה בזרימת הצ'י של הכבד, אשר ברפואה הסינית אחד מתפקידיו העיקריים הוא לשמור על הזרימה התקינה של הצ'י בגוף.

כאשר הצ'י תקוע, או ליתר דיוק, זורם באופן לא תקין לאורך זמן, למשל לאורך מספר שנים, הוא עלול להתחמם, ובדומה לגז אשר נמצא בלחץ רב, הדבר גורם לעלייה בטמפרטורה שלו. החום שנוצר עולה עם הזמן, עד למה שמכונה ברפואה הסינית "אש של הכבד" (באנגלית liver fire) – כלומר סימפטומים חריפים של חום, המתבטאים בעיניים אדומות, מגרדות, או שורפות, פנים אדומות, שתן מרוכז, עצבנות רבה והתפרצויות זעם. יתכנו גם סחרחורות, טיניטוס (צפצופים באוזניים), עצירות, פה יבש וצמא, טעם מר בפה, כאבים בצידי הראש, כאבי גב תחתון, קשיים בשינה, שרירים תפוסים באזור השכמות ועוד.

האש של הכבד, בתורה, גורמת פעמים רבות ל"אש של הלב", בגלל מערכת היחסים הקרובה שיש על פי הרפואה הסינית בין הכבד ללב. מסיבה זו בבעיות רגשיות הנמשכות לאורך שנים נראה סימנים האופייניים לאש בלב, ובמיוחד לסימנים בלשון. קצה הלשון מייצג את הלב ברפואה הסינית, מסיבה זו נראה לשון אדומה עם קצה לשון אדום במיוחד, לעיתים עם חריץ קטן בקצה הלשון, בנוסף לסימנים המעידים על חום בכבד- צידי לשון אדומים.

אך לא רק כעס, מתח עצבנות וכו' יכולים לגרום לאש אחרי מספר שנים. גם רגשות דוגמת אבל, פחד, צער, עצבות, או דאגה יכולים לגרום לכך, אולם במנגנון שונה. צער ואבל במשך שנים לדוגמא, מתישים את הצ'י של הריאות. הזרימה הלקויה של צ'י הריאות המותש יכולה לגרום להצטברות של צ'י בחזה, אשר יכול להתחמם ולהפוך לאש בלב.

עם זאת, חשוב לזכור שרגשות יכולים להתבטא בשלל צורות, לא רק חום ואש, ואילו חום ואש יכולים להיווצר מגורמים שונים, לא רק מרגשות לא מאוזנים.

עוד מאמרים בנושא

WhatsApp
היי, ניתן להשיג אותי גם בווטסאפ, הקליקו מטה על הכפתור