גיא קארו סיגל דיקור סיני

מאמרים

"הזיעה שנוצרת על ידי היאנג זהה בחשיבותה לגשם שנוצר על ידי היקום" (Nei Jing Su Wen)

הקיץ בארצנו לח מאוד, הזדמנות טובה לדבר על מה שכולנו עושים ברגע שאנחנו יוצאים מהמיזוג בקיץ-מזיעים.
זיעה מורכבת בעיקר ממים, מלח (נתרן כלורי), אוריאה (שתנן), וכמויות זעירות של חומרים מפיצי ריח (מתילפלנול-2 ומתילפלנול-4). הגוף משתמש בהזעה כדרך לקרר את עצמו, וכן כדרך לסילוק פסולת מתאי הגוף.

הרפואה הסינית מייחסת חשיבות רבה לזיעה, כאשר נוכחותה, מיקום ההזעה או העדרה של הזעה, מהווים חלק מהאבחנה הסינית.
על פי רפואה סינית, האזורים הפנימיים של הגוף הם יותר יין, ואילו השכבות החיצוניות של הגוף הם יותר יאנג. מסיבה זאת האזורים החיצוניים צריכים להיות חמים, דבר המעיד גם על נוכחותו של הצ'י המגן (Wei Qi) הנמצא באזור שבין השרירים לעור. כפי שמשתמע משמו, תפקידו של הצ'י המגן הוא להגן על הגוף מפני חדירה של מחוללי מחלה מהסביבה פנימה אל תוך הגוף, כאשר הריאות הן ששולטות על הפתיחה והסגירה של הנקבוביות בעור באמצעות הצ'י המגן. סגירת הנקבוביות מונעת את כניסת מחוללי המחלה לגוף, ופתיחתן מאפשרת שחרור מחוללי מחלה שכן הצליחו לחדור ביחד עם זיעה.

הזיעה היא נוזל השייך ללב (במובן הסיני של המילה), ולכן במצבים בהם רואים הזעה פתולוגית – כלומר לא הזעה טבעית עקב חשיפה לחום או ללחות, יש תמיד לבדוק האם קיימת מעורבות של הלב. ניתן לציין מספר מקרים שכיחים בהם רואים הזעה לא תקינה כזו:

חרדה – פעמים רבות חרדה מלווה בהזעה, יכול להעיד על חולשה של צ'י הלב אשר גורמת להזעה.

גלי חום עם הזעות – שכיח בגיל המעבר אצל נשים, קורה בעקבות חולשה של היין של הלב. החולשה של היין גורמת לעלייה מעלה (כלומר החוצה) של יאנג מדומה בדמות חום והזעה. באופן טיפוסי הזעה זו מורגשת בעיקר בכפות הידיים, כפות הרגליים, והחזה, ושכיחה יותר בלילה – זמן היין.

התקף לב – זיעה הינה סימפטום שכיח בזמן התקף לב. הזיעה הנוטה להיות קרה ומלווה בדרך כלל גם בחרדה. הזיעה הקרה מכוונת לכך שמדובר בחולשה של יאנג הלב, מה שגם מאוד מתאים לפתולוגיה הביו-רפואית, הפרעה בכיווץ שריר הלב, שהיא פעולה של יאנג הלב.

אך כפי שציינתי, גם הריאות קשורות לזיעה, בזכות שליטתן על הנקבוביות בעור, ולכן ישנם מיקרים בהם ה"אשמה" נעוצה בריאות, למשל אצל אדם שמזיע אחרי פעילות גופנית מעטה מאוד – הדבר יכול להעיד על כך שהצ'י של ריאותיו חלש, ולכן במצב בו ריאותיו צריכות להתאמץ, השליטה על הנקבוביות נחלשת.

מצב שכיח נוסף של הזעה לא תקינה הוא אצל אנשים הסובלים מעודף משקל. במקרה זה, נוסף על החולשה של הריאות שקיימת בדרך כלל, קיים גם הרבה פעמים מצב של חום ולחות בגוף המתבטא גם כהזעה בקלות, כאשר הזיעה נוטה להיות יותר צהבהבה ובעלת ריח יותר חריף.

עוד מאמרים בנושא

WhatsApp
היי, ניתן להשיג אותי גם בווטסאפ, הקליקו מטה על הכפתור