גיא קארו סיגל דיקור סיני

מאמרים

דיקור סיני מקל על כאב ברכיים ומשפר תפקוד הברך באוסטאוארטריטיס של הברך

דיקור סיני מקל על כאב ברכיים ומשפר תפקוד הברך באוסטאוארטריטיס של הברך

מחקר חדש מצא: דיקור סיני (אקופונקטורה) מקל על כאבים בברך ומשפר את תפקוד הברך באוסטאוארטריטיס (דלקת מפרקים ניוונית) של הברך.

אוסטאוארטריטיס הינה מחלה ניוונית של המפרקים, והיא הצורה השכיחה ביותר של ארטריטיס (דלקת מפרקים), במיוחד בקרב קשישים. המחלה מתבטאת בכאב, נפיחות, והגבלה בתנועת המפרק. למעשה, בגיל 65, בלמעלה ממחצית האוכלוסייה יש עדות רנטגנית להימצאות אוסטאוארטריטיס לפחות במפרק אחד. מאחר שמספר הקשישים נמצא בעלייה, עולה גם שכיחות המחלה. המחלה פוגעת בגברים ובנשים. לפני גיל 45 היא שכיחה יותר בגברים, ולאחר גיל 45 היא שכיחה יותר בנשים.

המחקר, שנערך בהשתתפות 570 מטופלים ונמשך 26 שבועות, מצא כי דיקור סיני יעיל בטיפול באוסטאוארטריטיס של הברך – הן בהקלה על כאבים והן בשיפור תפקוד הברך, ויכול לשמש כטיפול משלים לטיפול הסטנדרטי.

המחקר, שפורסם בכתב העת הרפואי Annals of Internal Medicine, כלל 570 מטופלים בני 50 ומעלה הסובלים מאוסטאוארטריטיס (דלקת מפרקים ניוונית) של הברך, שסבלו מכאב משמעותי בברך בחודש שלפני הצטרפותם למחקר, אבל מעולם לא עברו טיפול בדיקור, ולא עברו הליך ניתוחי או הזרקות סטרואידליות בששת החודשים שקדמו להצטרפותם למחקר.

המטופלים חולקו באופן אקראי לשלוש קבוצות טיפול: קבוצה שקיבלה דיקור, קבוצה שקיבלה דיקור דמה (sham acupuncture) , וקבוצת ביקורת שהשתתפה בסדנא לטיפול עצמי על פי הנחיות האגודה האמריקאית לארטריטיס.
במהלך המחקר, המטופלים המשיכו לקבל טיפול רפואי שמרני סטנדרטי מהרופאים המטפלים שלהם, כולל תרופות נוגדות דלקת לא סטרואידליות, משכי כאב אופיאטיים, וכן מעקבי cox2 סלקטיביים.

ד"ר סטפן א. שטראוס, מנהל המרכז הלאומי לרפואה משלימה ואלטרנטיבית ((NCCAM: "לראשונה, מחקר קליני שנערך בתנאים קפדניים, בגודל מדגם ומשך מספיקים, הדגים שדיקור מפחית את הכאב וההגבלה בתנועה באוסטאוארטריטיס של הברך. תוצאות אלו גם מורות על כך שדיקור יכול לשמש כתוספת יעילה לטיפול הסטנדרטי, ולהביא לשיפור באיכות החיים של הסובלים מאסטאוארטריטיס של הברך ". ד"ר שטראוס הוסיף שהמרכז הלאומי לרפואה משלימה ואלטרנטיבית עמל על הקמת מאגר מחקרים איכותיים העוסקים בשיטות טיפול עתיקות כגון דיקור סיני, שיטות אשר לדבריו טומנות בחובן טיפולים מבטיחים לעתיד.

"יותר מ 20 מליון אמריקאים סובלים מאוסטאוארטריטיס, מחלה זו היא אחד הגורמים השכיחים ביותר למוגבלויות בתנועה אצל מבוגרים", מספר ד"ר סטפן א. כץ, מנהל המכון הלאומי לארטריטיס, מחלות שלד ושרירים ומחלות עור (NIAMS), "ולכן החיפוש אחר אמצעים יעילים להפחתת הכאב באוסטאוארטריטיס, והגברת התיפקוד של החולים הוא בעל חשיבות עליונה".

המחקר מומן על ידי המרכז הלאומי לרפואה משלימה ואלטרנטיבית (NCCAM), ועל ידי המכון הלאומי לארטריטיס, מחלות שלד ושרירים ומחלות עור (NIAMS), ונערך על ידי צוות של רופאים ומטפלים בהנחיית פרופ' בריאן מ. ברמן, מנהל המרכז לרפואה משולבת ופרופסור לרפואת משפחה בבית הספר לרפואה של אוניברסיטת מרילנד.

במחקר, 570 המטופלים חולקו ל-3 קבוצות: 190 מטופלים קיבלו דיקור אמיתי, ו-191 מטופלים קיבלו דיקור דמה (sham acupuncture) ב-24 טיפולים שבוצעו במשך 26 שבועות. (דיקור דמה הינו הליך בו המטופלים לא יכולים לדעת אם מחטים מוחדרות לגופם בפועל במהלך הטיפול). בשתי קבוצות אלו (דיקור אמיתי ודיקור דמה), מסך מנע מהמטופלים לראות אם הם אכן מקבלים דיקור או רק דיקור דמה. בקבוצה השלישית, 189 מטופלים השתתפו בשש פגישות בנות שעתיים במשך 12 שבועות, בהן למדו על פי ההנחיות לטיפול עצמי של האגודה האמריקאית לארטריטיס – הנחיות בעלות יעילות מוכחת.

בתחילת המחקר, המטופלים עברו בדיקה סטנדרטית (למשל WOMAC Index ובדיקות אחרות) להערכת מצב הברכיים שלהם. במהלך המחקר, מצב המטופלים הוערך שוב כעבור 4 שבועות, 8 שבועות, 14 שבועות, ו- 26 שבועות.

כעבור 8 שבועות מתחילת המחקר, ניכר שיפור משמעותי בטווח התנועה וביכולת התפקוד של המטופלים בקרב הקבוצה שקיבלה דיקור. כעבור 14 שבועות מתחילת המחקר, חלה הפחתה משמעותית ברמות הכאב בקרב קבוצה זו, בהשוואה לשתי הקבוצות האחרות. תוצאות אלו נשמרו לאורך שארית המחקר (26 שבועות).

בסיכומו של דבר, במטופלים שקיבלו דיקור חלה הפחתה של 40% ברמת הכאב, וכמעט 40% שיפור ברמת התפקוד בהשוואה לתחילת המחקר.

"מחקר זה מצטרף למחקרים קודמים ומאושש את ההנחה שבאמצעות דיקור סיני מטפלים בצורה יעילה, בנוסף לטיפול הקונוונציונאלי בארטריטיס, וניתן לשלבו כחלק מגישה מולטידציפלינארית לטיפול באוסטאוארטריטיס", אומר ד"ר ברמן.

מקור: NIH News – National Institutes of Health, U.S. Department of Health and Human Services.

תרגום ועריכה: גיא קארו-סיגל.

עוד מאמרים בנושא

WhatsApp
היי, ניתן להשיג אותי גם בווטסאפ, הקליקו מטה על הכפתור