גיא קארו סיגל דיקור סיני

מאמרים

"תרופה לריפוי, מרק להזנה" (אמרה סינית, מקור לא ידוע)

על פי הרפואה הסינית, יש להתאים את התנהגותנו לאקלים שבו אנחנו חיים. בחורף, הטבע מכונס, מוסתר, הגשמים יורדים (לפעמים אפילו בארצנו…), וזה הזמן בו האדמה מוזנת, הצמחים מוזנים, ומחדשים את המאגרים שלהם. לפיכך, זהו הזמן בו אנחנו, בני האדם, צריכים להיות יותר במנוחה, פחות פעילים, ולצרוך מזון עשיר יחסית ומזין, רצוי במיוחד מזון בטמפרטורה חמה, לכן, מזון מושלם לחורף הוא מרק חם.

למילה בסינית עבור מרק – טאנג (tang) – יש משמעות נוספת: מרקחת (decoction), בישול של צמחי מרפא במים. כלומר בסינית, המילים מרק ותרופה (במשמעותה המסורתית), זהות.

מרק הוא אכן דרך טובה לצרוך מזון מזין, אך למעשה מרק יכול להיות גם תרופה. בארץ כולנו מכירים את מרק העוף כתרופת הסבתא להתקררות. בסין, השימוש במרק לא נשאר רק בתחום של תרופות הסבתא, אלא נכנס להיות חלק מהתחום של רפואת צמחים המוסדרת.

בשנת 341 לספירה פרסם הרופא הסיני הידוע גה חונג (Ge Hong) את סיפרו Zhou hou bei ji feng (Emergency Formulas to Keep Up One's Sleeve) בתרגום חופשי: "מדריך לפורמולות למצבי חירום" אשר כלל תיאור מפורט של מחלות שונות ודרכי הטיפול בהן, כולל בין השאר את התיאור העתיק ביותר של מחלת האבעבועות השחורות, וכן תיאור של מלריה ומחלות רבות נוספות. בספר זה גה חונג תיאר גם את הטיפול במצבים של התקררויות פשוטות. לשלב הראשוני ביותר של התקררות, השלב שרבים מאיתנו מתעלמים מקיומו לחלוטין, גה חונג המליץ על הפורמולה cong chi tang (scallion and prepared soybean decoction, מרקחת בצל ירוק וסויה מעובדת) או במילים אחרות: מרק מיסו. פורמולה זו נועדה לשלב הכי התחלתי של המחלה, כאשר הסימפטומים הם: מעט חום ומעט צמרמורות ללא הזעה, כאב ראש, ואף סתום או נוזל.
כיצד פועלת הפורמולה מבחינת רפואה סינית: הבצל הירוק הוא בעל אופי חמים וחריף, ולכן ייצור תנועה של הצ'י בגוף, דבר אשר יגרום להזעה עדינה, הסויה מאפשרת את שחרור הפאתוגן החוצה עם הזיעה. ביחד שני הצמחים מהווים שילוב עדין מאוד לטיפול במצבים הראשוניים של התקררות.

רכיבים: 3-5 גבעולי בצל ירוק, 3-4 כפות של מיסו (ממרח סויה), 6 כוסות מים.
הוראות הכנה: יש להמיס את המיסו במעט מים רותחים. להרתיח את המים ולהוסיף את המיסו המומס ביחד עם גבעולי הבצל הירוק קצוצים, ולבשל במשך חמש עד עשר דקות.

בתיאבון ולבריאות!

עוד מאמרים בנושא

WhatsApp
היי, ניתן להשיג אותי גם בווטסאפ, הקליקו מטה על הכפתור