גיא קארו סיגל דיקור סיני

מאמרים

"לילה אחד ללא שינה גורר אחריו עשרה ימים של אי נוחות" (אמרה סינית, מקור לא ידוע)

שינה הינה צורך בסיסי וחיוני, אשר לא ניתן להתקיים בלעדיו. מחקרים מודרניים מצאו כי אנשים הסובלים מהפרעה בשינה נוטים לסבול משורה ארוכה של תסמינים פיזיים ונפשיים כגון כאבי ראש, כאבים בשרירים, סחרחורות, בחילות, עצבנות, פה יבש, ואף הזיות. בנוסף, מחסור בשינה, או שינה לא טובה (שינה לא מרעננת, כזו שבה הישן לא מגיע לשלבי השינה העמוקים), מהווים גורם סיכון לפיתוח של שלל מחלות כגון יתר לחץ דם, השמנה, סוכרת, פיברומיאלגיה, וכן עלולים לגרום לתסמינים הדומים להפרעת קשב ריכוז, והיפראקטיביות (ADHD), ואפילו לתופעות הדומות לפסיכוזה.

מחקרים מהשנים האחרונות מצאו כי מחסור בשינה לאורך זמן גורם להפרעה בסבילות לגלוקוזה, מצב המופיע לרוב לפני הופעת סוכרת מסוג 2. מחקר אחד מצא שאפילו לילה בודד ללא שינה אצל אנשים בריאים, גורם לתנגודת לאינסולין, דבר אשר מתרחש בדרך כלל אצל חולי סוכרת.
בעשרות השנים האחרונות, כתוצאה משינויים טכנולוגיים, כלכליים וחברתיים, חלה עליה באחוז האנשים אשר ישנים מעט שעות בלילה. חלק מהחוקרים בשנים האחרונות העלו את ההשערה כי יתכן שקיים קשר בין העלייה באחוז האנשים שלא ישנים מספיק ובין העלייה בשכיחות מחלת הסוכרת, העלייה בהשמנה, ושאר המחלות שהוזכרו לעיל.אדם לא מסוגל לחיות בכלל ללא שינה, אלא אם כן הוא סובל מחוסר שינה תורשתי קטלני (באנגלית Fatal familial insomnia או FFI), מחלה גנטית נדירה אשר בה החולה מאבד בהדרגה את היכולת לישון, עד למצב של חוסר שינה מוחלט. מחלה זו מובילה בסופו של דבר תוך שבעה עד שלושים ושישה חודשים למוות.מבחינת התחום של רפואה סינית, לשינה יש חשיבות רבה והיא הכרחית לחלוטין. היום הוא הזמן של אנרגיית היאנג- חום, אור, פעולה, תנועה מהירה, עירנות, וכדומה. הלילה הוא הזמן של היין- חושך, קור, מנוחה, תנועה מועטה, איטיות, ושינה. בזמן השינה, שבאופן טבעי מתרחשת בלילה, אנרגיות היין מוזנות ומתחדשות. מבחינת הפיזיולוגיה הסינית, באופן תקין בזמן השינה בלילה הצ'י של הגוף נמצא יותר באזורים העמוקים, היותר יינים (מלשון יין), של הגוף, ופחות באזורים החיצוניים היאנגיים (מלשון יאנג) ובשרירים בהם הוא נמצא במשך היום. הדם שבגוף מתנקז בזמן השינה יותר לאזור הכבד ומרידיאן הכבד, וכך הדם (שהוא בעל איכות של יין) מתנקה ומתחדש. מבחינה נפשית, השן (Shen), האספקט הנפשי של הלב, "נח" בתוך הדם של הלב ומחדש את כוחותינו הנפשיים. ההון (Hun), האספקט הנפשי של הכבד, לעומת זאת, יוצא ומתחבר לרעיונות חדשים ולעולמות חדשים בזמן החלום, מביא את החלום אל החולם.

בהעדר שינה, לכן, על פי הרפואה הסינית האדם לא מחדש את הדם והיין שלו ולכן הם יתכלו מהר יותר מאשר באופן טבעי. מחלת הסוכרת שהוזכרה כאן בהקשר של חוסר שינה מתאפיינת בדרך כלל בביטויים של חסר יין, כמו גם יתר לחץ דם שמופיע לעיתים רבות על רקע של חסר ביין.
הרפואה הסינית מצליחה לטפל יפה בבעיות בשינה, בעזרת טיפול בדיקור סיני (אקופונקטורה) וטיפול בצמחי מרפא סיניים. הטיפול מכוון בדרך כלל להזנת אנרגיות היין והדם בגוף, להרגעת הנפש, או להסדרת זרימת הצ'י של הכבד.
לילה טוב.

עוד מאמרים בנושא

WhatsApp
היי, ניתן להשיג אותי גם בווטסאפ, הקליקו מטה על הכפתור