גיא קארו סיגל דיקור סיני

מאמרים

"שלושים השנים הראשונות עוברות ללא יכולת להתעורר; שלושים השנים הבאות – ללא יכולת להירדם"

כולנו מכירים את המצב בו צעירים רבים מתלוננים על עייפות ובמיוחד קושי לקום בבוקר, לעומת מבוגרים המתלוננים על קשיים בשינה. מעבר לכך, אמרה זו, כמו גם אמרות סיניות נוספות, מתייחסת לגיל שלושים כאל מעין גבול בין גיל הילדות – בגרות, לבין תחילת ההזדקנות. אמרה סינית זו דומה לאמרה אותה ציטטתי בעבר האומרת: "לפני גיל שלושים האדם מחפש את המחלה, אחרי גיל שלושים המחלה מחפשת את האדם". גיל שלושים לא נחשב בימינו, וגם לא בעבר בסין, לגיל מבוגר, אך למרות זו קיימת ההתייחסות הזו. נשאלת השאלה, מדוע אם כן דווקא גיל שלושים? על מנת לענות על השאלה הזו, אסביר תחילה מעט לגבי מושג חשוב בתחום של רפואה סינית אשר קשור מאוד לעניין הגיל- מושג הנקרא ג'ינג.

על פי הפילוסופיה של הרפואה הסינית, ג'ינג (jing, בסינית "תמצית", או לעיתים מתורגם "תמצית החיים") הינו חומר פיזי המאוחסן בכליות ומהווה את החומר המרוכז ביותר בגוף. הג'ינג הינו המקור לכל המבנה הפיזי של האדם. הג'ינג נוצר מאלמנטים מולדים אותם אנחנו מקבלים מהורינו, ומאוד דומה מהבחינה הזו לרעיון המודרני של גנטיקה ו-DNA. בנוסף לחלק המולד, הג'ינג גם מופק במשך החיים מהמזון אותו אנו אוכלים. הג'ינג ממלא תפקיד חשוב ביותר בהתפתחות ובגדילה של האדם, וכן בהתבגרות המינית, בהתעברות, בהריון, ובמחזור הנשי. בנוסף, הג'ינג הוא מרכיב חשוב ביצירת והתפתחות המח, ביצירת מח העצם, השיניים, השיער והדם. החלק המולד של הג'ינג נחשב לחלק חשוב ביותר מכיוון שהוא לא ניתן לחידוש. נאמר שכל אדם נולד עם כמות מסוימת של ג'ינג שלא ניתנת להגדלה. בכל פעולה שאנחנו עושים בחיים אנחנו עושים גם שימוש מסוים בג'ינג. לכן, ככל שהשנים עוברות והאדם מזדקן, כמות הג'ינג הולכת ויורדת, עד שהיא נגמרת לחלוטין עם תום החיים, כאשר הירידה בתפקודו של האדם מקבילה בהרבה מקרים להחלשות הג'ינג. הג'ינג גם קובע את חוזקו המבני, הגופני, הקונסטיטוציונאלי של האדם. החלק של הג'ינג המופק ממזון, בניגוד לחלק המולד, ניתן בהחלט להגדלה ולצבירה, ומאוד מושפע מאיכות המזון אותו אנחנו אוכלים, כאשר ישנם מזונות מסוימים הנחשבים ל"מחזקי ג'ינג".

בנוסף לכך שהג'ינג מאוחסן בכליות, הג'ינג גם נע בגוף במעגלים. הג'ינג נע בעיקר במסלולים מיוחדים הנקראים "מרידיאנים מיוחדים" (או "מרידיאני אקסטרה"), כאשר תנועתו, בהתאם לאופיו המרוכז והחומרי, היא תנועה איטית מאוד. אצל נשים הג'ינג נע במסלולים שנמשכים שבע שנים, ואילו אצל גברים הג'ינג נע במסלולים הנמשכים שמונה שנים. בספר הרפואה הסינית העתיק "שאלות פשוטות" (su wen, חלק מהקלאסיקה הידועה גם כ "ספר הרפואה הפנימית של הקיסר הצהוב") קיימת התייחסות לשלבים השונים של ההתבגרות: "בגיל 7 לילדה צומחות שיניים קבועות ושיערה מתארך… בגיל 14 מופיעה וסת, גופה מתפתח והמחזור נהיה סדיר… בגיל 21 הג'ינג של הכליות בשיאו, שיני הבינה יוצאות, והאישה מגיעה לשיא צמיחתה… בגיל 28 הגידים והעצמות נהיים חזקים, השיער מתארך, והגוף חזק ולמלבלב… בגיל 35 מרידיאני ה-yang ming מתחילים להיחלש, מראה הפנים מתחיל לקמול, והשיער מתחיל לנשור… בגיל 42 שלושת מרידיאני היאנג נחלשים, הפנים מתכהות והשיער מתחיל להאפיר… בגיל 49 מרידיאני ה-du mai וה-chong mai מתרוקנים, הרחם נסגר, והוסת מפסיקה, כך שהאישה חלשה ולא פורייה…" תיאור דומה ניתן לגבי התפתחותו של הגבר, בשינוי העיקרי של זרע במקום וסת וכן שהשינויים הם במחזורים של 8 שנים ולא של 7 כמו אצל נשים. מתיאור זה קל להבין שסביבות גיל שלושים נחשב לאזור הפסגה (במיוחד אצל נשים) שלפניו עולים (התבגרות), ואחריו רק יורדים (הזדקנות).

עוד מאמרים בנושא

WhatsApp
היי, ניתן להשיג אותי גם בווטסאפ, הקליקו מטה על הכפתור