גיא קארו סיגל דיקור סיני

מאמרים

"מי שלוקח תרופה אך מזניח את תזונתו, מבזבז את כישוריו של רופאו" (אמרה סינית, מקור לא ידוע)

כפי שניתן ללמוד מהאמרה המובאת כאן, הרפואה הסינית מייחסת חשיבות רבה לתזונה שלנו. לכאורה, חשיבותה של התזונה ברורה וידועה לכל בר דעת, אך בפועל, כה רבים מאיתנו לא מצייתים לאמרה זו ומזניחים את תזונתנו בתרוצים שונים ומגוונים. אולי אחת הסיבות לשכיחותה של הזנחה בעניין זה היא שההשפעה של תזונה הינה השפעה הדרגתית ומצטברת, ופעמים רבות עובר זמן מה עד שניתן להבחין בתוצאותיה של תזונה כלשהי על גופנו. על פי ההבנה של הרפואה הסינית, התזונה חובשת שני כובעים: מצד אחד תזונה נחשבת לאחד מהגורמים למחלות, ומצד שני נחשבת לאחת מדרכי הטיפול במחלות. לא ניתן להמנע ממזון, מכיוון שכל עוד אנחנו חיים אנחנו צורכים מזון כזה או אחר, לפיכך, מזון שאינו מתאים לנו יהפך לגורם למחלות.

מצד שני, מזון שכן מתאים לנו יהיה באופן טבעי טיפול לכל מחלה. כאן עולה השאלה, איזה מזון עלינו לצרוך? מה מתאים לנו? מה בריא? לאורך השנים וגם היום חדשות לבקרים, מוצעות שיטות תזונה שונות, מתפרסמים מחקרים על מזונות שונים, אשר יכולים להציע דבר והיפוכו, כך שהאדם ההדיוט מרגיש לעיתים מבולבל. ברצוני להתייחס לשיטת התזונה הסינית, שיטה אשר מיושמת בהצלחה כבר אלפי שנים, והיא קלה להבנה וליישום. העקרון הראשי של השיטה, בדומה לשאר הטכניקות של הרפואה הסינית, הוא התאמה אישית. יש להתאים את התזונה לכל אדם, על פי האבחנה הסינית שלו. עקרון נוסף הוא תפיסת האנרגטיקה. על פי עקרון זה, לכל חומר, ובכלל זה לכל מזון, יש תכונה הנקראת אנרגטיקה. מזון יכול להיות בעל אנרגטיקה חמה, חמימה, קרה, קרירה, או ניטראלית. כשהכוונה באנרגטיקה היא האופי של המזון, ללא תלות בטמפרטורה בה הוא נמצא. למשל ניתן לחשוב על פלפל חריף אשר בכל מקרה הוא ייצור בגופנו תחושה של חום, גם אם נאכל אותו קפוא.

מכאן קלה הדרך להבין שעבור אדם הסובל מקור, מזון בעל אנרגטיקה קרה או קרירה יהווה גורם למחלה, ולפיכך כדאי לו להמנע ממזונות כאלו ובמקומם לצרוך מזונות מחממים. לאורך השנים הארוכות ששיטה זו נמצאת בשימוש, כל המזונות המסורתיים הוגדרו ומוינו לפי האנרגטיקה שלהם. נוסף על האנרגטיקה הטבעית, ניתן להשפיע על תכונותיו של המזון באמצעות שיטות שונות של הכנה- בישול, אפייה, הקפצה, חליטה, החמצה, טיגון וכו'. כל שיטת הכנה תשפיע על תכונותיו של המזון. גורם חשוב נוסף הנלקח בחשבון הוא טעמם של המזונות – מזון יכול להיות חמוץ, מתוק, מר, חריף, או מלוח, כאשר לכל אחד מהטעמים יש השפעה שונה על הגוף. לפיכך, לכל אדם יש להתאים תזונה באנרגטיקה המתאימה למצבו, בשילוב הטעמים המתאים לו, וכן בהתאמה של שיטות הבישול למזונות המתאימים.

עוד מאמרים בנושא

WhatsApp
היי, ניתן להשיג אותי גם בווטסאפ, הקליקו מטה על הכפתור