גיא קארו סיגל דיקור סיני

מאמרים

"מחלות מוזרות לעיתים קרובות קשורות בליחה" (Zhang Jing Yue)

אמרה זו, שהפכה לידועה למדי בקרב רופאים סינים, נכתבה על ידי הרופא Zhang Jing Yue בספרו JIng Yue Quan Shu (עבודותיו המלאות של ז'ינג יו) משנת 1624.
באמירה "מחלות מוזרות" הכוונה היא למחלות נדירות, מחלות קשות לאבחון, מחלות אשר מתבטאות בדרכים לא רגילות, או מחלות אשר אינן מגיבות לטיפולים הרגילים. על מנת להבין למה התכוון ז'ינג יו, נסביר תחילה את המושג "ליחה", אשר משמעותו שונה מהמקובל בשפה העברית היומיומית.

בתחום של רפואה סינית, המושג ליחה (באנגלית: phlegm , בסינית shi) מתאר הצטברות פתולוגית (כלומר, לא תקינה) של נוזלים סמיכים במקומות שונים בגוף. על פי הרפואה הסינית, הטחול, אשר ברפואה הסינית מהווה חלק מרכזי ממערכת העיכול, הוא היצרן העיקרי של ליחה בגוף. אחד מתפקידיו העיקריים של הטחול בגוף הוא לבצע את תהליך הפיכת המזון לצ'י, כלומר לאנרגיה, וכן לשנע את הצ'י הזה בגוף. כאשר מסיבה כלשהי הטחול לא עובד כראוי, הוא יהפוך רק חלק מהמזון לאנרגיה, והחלק שלא הופך לאנרגיה יהפוך לליחה. הליחה המיוצרת על ידי הטחול "תאוחסן" לרוב על ידי הריאות, ותתבטא בתור ליחה בדרכי הנשימה.
אבל הליחה לא חייבת להיות מאוחסנת בריאות, ולכן ניתן למצוא ביטויים שונים של הימצאות ליחה בגוף – ליחה בשרירים, ליחה בעור, וכן הצטברות ליחה באיברים שונים וברקמות שונות בגוף, לעיתים בצורה של גושים, כמו למשל במקרה של גידולים שונים.

בנוסף, ליחה יכולה להתבטא גם באופן שלעיתים מכונה "אל חומרי", ולחסום את "פתחי הלב", מה שיכול להתבטא בשלל סימפטומים כגון בלבול, הזיות, קומה וכדומה.

ליחה יכולה להתפזר במקומות שונים בגוף ולהיתקע שם. בגלל אופייה הצמיגי והדביק, פעמים רבות קשה לטפל במצבים של ליחה, והטיפולים יכולים להיות ממושכים.
כעת נחזור אל האמרה לגבי מחלות מוזרות. חשוב להבין שליחה יכולה להיות גורם למחלה, אבל יכולה גם להיות תוצר של מחלה, אשר בתורו יחמיר ויסבך את המחלה. אנו רואים זאת למשל במקרים בהם הטחול נחלש (המחלה), ונוצרת ליחה. הליחה בתורה יכולה להתחמם עקב חום שקיים כבר קודם, או עקב תזונה מחממת, ועכשיו הליחה הזו יכולה ליצור חסימה באחד האיברים האחרים וליצור מחלות שונות.

ליחה הינה פתוגן עיקש אשר יכול להתבטא בדרכים רבות, ולגרום לסימפטומים רבים, כמו גם להשפיע על מהלכן של מחלות רבות.

עוד מאמרים בנושא

WhatsApp
היי, ניתן להשיג אותי גם בווטסאפ, הקליקו מטה על הכפתור