גיא קארו סיגל דיקור סיני

מאמרים

"כל המחלות נגרמות בגלל מזג אוויר קר או חם" (אמרה סינית, מקור לא ידוע)

האמרה המובאת כאן היא תרגום חופשי לאמרה סינית שניתן לשמוע בזמנים חמים או קרים במיוחד, ולמרות שאינה מדוייקת מבחינת הרפואה הסינית, מחלות רבות אכן מושפעות או נגרמות מחשיפה לאקלים שסביבנו.

התקופה החמה ביותר בשנה  נקראת בסינית sun fu, מונח שמשמעותו "שלוש תקופות חמות". הכוונה לשיא של הקיץ, תקופה של 30 יום בסביבות יולי – אוגוסט אשר תאריכיה המדוייקים משתנים מידי שנה על פי לוח השנה הירחי. מעניין לציין שתקופה זו זכתה לשמות ולהתייחסות מיוחדת גם בתרבויות אחרות. בתרבויות העתיקות של יוון ורומא למשל, תקופה זו של שיא הקיץ נקראה "ימי הכלב" (באנגלית: dog days, בלטינית: (diēs caniculārēs על שם הכוכב סיריוס (נקרא בעברית "כוכב הכלב", בקבוצת הכוכבים "כלב גדול") אשר זורח עם שחר או מעט לפניו בתקופה זו, והופעתו בשמיים בישרה על תחילת התקופה החמה ביותר של הקיץ. ימי הכלב נחשבו לתקופה קשה בשנה, תקופה בה החום קשה מנשוא, וכולם עייפים ועצבניים. גם במצרים העתיקה הופעת כוכב זה בישרה את שיא הקיץ ואיתו את עונת ההצפות של נהר הנילוס.

מבחינת הרפואה הסינית מדובר בתקופה של שיא הקיץ, שיא החום, מקסימום יאנג (אנרגייה חמה) ומינימום יין (אנרגייה קרה). זהו המצב בעולם סביבנו, במאקרוקוסמוס, ולפיכך מצב דומה מתרחש בגופנו, המיקרוקוסמוס. לפיכך, אחת הגישות המקובלות ברפואה הסינית גורסת שיש לנצל את הזמן הזה של יאנג חזק ויין חלש לטפל במחלות של יאנג חלש, וכן בכל מחלה שמחמירה בקור, לנצל את העובדה שיש מעט מאוד אנרגיה של קור, מעט יין, והרבה חום, הרבה יאנג.

הרופאים בסין באופן מסורתי, ואף בימינו, פותחים בתקופה זאת של השנה את שערי המרפאות לסדרות של טיפולים במחלות שמחמירות בקור- סוגים מסויימים של אסטמה, כאבי פרקים למיניהם, בעיות עיכול שונות, וכל כאב או מחלה המחמירים בחורף. גם הטיפול עצמו מתמקד בשימוש בטכניקות של חום – שימוש ברטיות של צמחים המונחות על העור, רטיות של צמחי מרפא סיניים בעלי אופי חם, בשילוב עם צמחים סיניים המותאמים לבעיה הספציפית ממנה סובל המטופל. שיטה נוספת בה משתמשים, למעשה השיטה העיקרית בה משתמשים, היא שימוש במוקסה. הרבה, הרבה מוקסה. מוקסה הינה תערובת של עלי לענה סינית הטחונים יחד עם סיבי כותנה (למידע נוסף ראו בעמוד: "שיטות טיפול ברפואה סינית") המובערת בסמוך לגוף בשלל צורות, ויוצרת חום רב החודר אל הגוף בנקודות הדיקור השונות או אפילו על אזורים שלמים כגון על הבטן לטיפול בשלשולים על רקע קור או לאורך הגב לטיפול בכאבים.

אז בזמן שאנחנו יושבים במזגן, הסינים דווקא מנסים לנצל את החום הזה כדי להיות בריאים בחורף…

עוד מאמרים בנושא

WhatsApp
היי, ניתן להשיג אותי גם בווטסאפ, הקליקו מטה על הכפתור