גיא קארו סיגל דיקור סיני

מאמרים

"הקש ששבר את גב הגמל" (מקור לא ידוע, מיוחס לצ'רלס דיקנס)

האמרה המוכרת מדמה גמל המעמיסים עליו עוד ועוד קש עד לנקודה בה קש אחד קל משקל הוא יותר מידי עבור גבו של הגמל המסכן. למרות שרוב בני האדם לא עוסקים כיום בהרמת משאות כבדים, כאבי גב הינם תלונה מאוד שכיחה. למעשה, כאבי גב הינם אחת הסיבות הנפוצות ביותר לפנייה לטיפול רפואי, כאשר מעל 80% מהאוכלוסייה הבוגרת יחוו כאב גב תחתון במהלך חייהם, ולפחות מחצית מהם יסבלו מכאבי גב חוזרים.

על אף שלעיתים נדירות כאב גב מסכן חיים, כאבי גב פוגעים פגיעה קשה באיכות החיים, ומהווים גורם משמעותי להיעדרויות מעבודה, ולנזק כלכלי וחברתי.

על פי הרפואה הסינית ישנם מספר גורמים לכאבי גב, כאשר חלוקה ראשונית מבדילה בין כאב אקוטי – כאב חד, חריף, תופעה חדשה, לבין כאב כרוני.

כאב אקוטי יכול להיגרם כתוצאה מתנועה לא טובה, במיוחד עקב הרמת משא או סיבוב, למרות שלא מחייב סיפור כזה. במקרה של כאב אקוטי הכאב יכול להיות ממוקד, אינטנסיבי, חד, משתק, כאב שלעיתים ישאיר את החולה ללא יכולת תנועה. בחלק מהמקרים אורטופד יאבחן בלט או פריצת דיסק, ויתכנו הקרנות של זרמים או כאב לרגליים. אל מצב זה מתייחסים ברפואה הסינית כאל סטגנציה של דם. כלומר מצב בו הדם לא מצליח לזרום באופן הנורמלי והוא נוטה "להיתקע" במקום מסוים. מצבים כאלו מטופלים היטב באמצעות דיקור סיני. התגובה לטיפול היא בדרך כלל מיידית, והתקדמות ההחלמה מואצת מאוד, כך שהחולה יכול לחזור לשגרת חייו במהירות. הטיפול נעשה באמצעות דיקור של נקודות מרוחקות מהאזור הפגוע, (למשל בידיים, ברגליים, בפנים) ולא באמצעות דיקור של הגב עצמו. הדיקור המרוחק מהאזור הפגוע מונע את האפשרות של גרימת נזק מעצם הדיקור עצמו. בנוסף, דיקור מקומי יכול אומנם לאלחש את האזור הכואב ולהקל על הכאב, אך תהיה זו אך הקלה זמנית ולא טיפול בשורש הבעיה. כאשר אנחנו משתמשים בדיקור מרוחק לעומת זאת, כל שיפור שהמטופל יחווה יהווה אינדיקציה לתיקון שהגוף הצליח לעשות, מכיוון שלא נגענו באזור הפגוע. גם אם תתרחש החמרה במצב בעקבות הטיפול המרוחק (לא שכיח), נוכל להיות בטוחים שהדבר לא נובע מגרימת נזק מקומי אלא מדובר בראקציה לטיפול, ולכן בדרך כלל תחול הקלה משמעותית בכאבים לאחר מכן.

הסוג השני של כאבי גב הוא כאבי גב כרוניים. מדובר בדרך כלל בכאבים עם סיפור שונה מאשר הכאבים האקוטיים – הכאבים הכרוניים מתחילים בדרך כלל לאט לאט, מתגברים עם הזמן, ולא כוללים סיפור של חבלה או של תנועה כושלת. כאבים אלה נוטים להיות בעלי אופי עמום יחסית, לעיתים רבות פחות ממוקדים מהכאבים האקוטיים, נוטים להחמיר בעייפות או לאחר מאמץ, עמידה ממושכת, בזמן קור, או לאחר קיום יחסי מין. הסיבה השכיחה לסוג זה של כאבים על פי הרפואה הסינית היא חולשה של הכליות. הכליות ברפואה הסינית מייצגות את האנרגיות הבסיסיות, העמוקות ביותר של הגוף. ככל שעולה הגיל, הכליות נחלשות ומופיעים סימנים וסימפטומים שונים הקשורים בכך – כאבים וחולשה בגב ובברכיים, ירידה בשמיעה, ירידה בחשק וביכולת המינית, עייפות, ועוד. גם בסוג זה של כאבי גב הרפואה הסינית יודעת לטפל – כאן טיפול יכלול דיקור סיני, לעיתים רבות בשילוב עם טיפול בצמחי מרפא המחזקים את הכליות במשמעותן הסינית.

מצבים נוספים הקיימים ואף שכיחים הם מצבים בהם קיימים כאבים או אי נוחות כרוניים בגב עם אפיזודות של כאבים אקוטיים, וגיוונים נוספים. הטיפול בכל מקרה יכלול אבחנה על פי מיקום ואופי הכאבים, בנוסף לאבחנה הכללית.

עוד מאמרים בנושא

WhatsApp
היי, ניתן להשיג אותי גם בווטסאפ, הקליקו מטה על הכפתור