גיא קארו סיגל דיקור סיני

מאמרים

דיקור סיני (אקופונקטורה) לאורך השנים

דיקור סיני (אקופונקטורה) לאורך השנים

בין שלל השיטות הכלולות במה שאנחנו מכנים "רפואה משלימה", אחת השיטות הפופולאריות ביותר היא הדיקור הסיני, הידועה גם בשמה הלועזי – אקופונקטורה (מלטינית: acus = מחט, pungere = לדקור).

שיטה זו, שמקורה בסין, הפכה לפופולארית מאוד ברחבי העולם החל משנות – 70 של המאה העשרים, וככל שנוקפות השנים זוכה להתייחסות רצינית יותר ויותר מצד הממסד המדעי – רפואי, ככל שמתרבים המחקרים הנערכים לגביה, וככל שמצטברות העדויות לכך שמדובר בשיטה יעילה ובטוחה לטיפול במגוון גדול של בעיות ומחלות.

דיקור סיני הינה שיטה עתיקת יומין, ששורשיה אי שם לפני כאלפיים שנה, ומהווה חלק מהמארג המורכב של שיטות ותאוריות שאנחנו נוהגים לכנותו "רפואה סינית".

דיקור סיני לאורך השנים

לאורך השנים הארוכות בהן שיטה זו קיימת היא עברה תמורות רבות, עליות ומורדות (בפופולאריות), והשתנתה מראשיתה לבלי הכר.

בבסיסן של השיטות השונות הכלולות תחת הכותרת "רפואה סינית" עומדת חשיבה שרואה את הבריאות והחולי כתופעות טבעיות, את האדם כחלק מהטבע, המושפע מהסביבה שבה הוא חי, וגם בו מתקיים מיקרוקוסמוס הדומה בחוקיו למקרוקוסמוס שסביבו.

עוד נתון שעומד בבסיס הפילוסופי של שיטות אלו הוא הרעיון שלאדם יש את היכולת לטפל בעצמו. מדובר בהנחה בסיסית אשר מסיקה שאם משהו יצא מאיזון מעצמו, הוא גם יכול לחזור לאיזון בעצמו, ולכן המטרה של הטיפול צריכה להתמקד בלעזור לאדם לטפל בעצמו.

הרעיון מתבטא בעצם השיטה – אשר הינה שיטה עדינה של עבודה סיסטמית ולא התערבות קיצונית או מקומית, וכן בשיטות הנלוות אליה- אם זה טיפול בצמחי מרפא סיניים, נטורופתיה, או טיפול בייעוץ תזונתי, או בייעוץ לפעילות גופנית, כולם גורמים אשר באים לעודד את האדם לקחת אחריות על עצמו ועל בריאותו, להעצים את כוחותיו, ולתת לו להתגבר בכוחותיו הוא על מחלותיו ומכאוביו.

בדיקור סיני עושים שימוש במחטים דקות מאוד (ראו: האם דיקור סיני כואב?) על מנת ליצור גירוי בנקודות שונות בגוף, נקודות אשר נמצאות על וסביב למסלולים ("מרידיאנים") הנמצאים ברחבי הגוף. על פי התיאוריה של הדיקור הסיני, מתקיימים יחסים מורכבים בין המסלולים השונים, וגירוי של נקודות הדיקור שעל המסלולים בשילובים שונים בעזרת מחטים יוצר אפקט טיפולי. אפקט זה מקל ועוזר בשיכוך כאבים, טיפול בחרדה ולחצים פיזיים ונפשיים.
ההשפעה הטיפולית היא מיידית, מיד עם החדרת המחטים ניתן לחוש בהבדל, ההשפעה ניכרת באופן מיידי במיוחד בתלונות אשר ניתן לגביהן להבחין בכך, למשל בטיפול בכאב, אשר מוקל מיידית.

טווח זמן ההשפעה של כל טיפול משתנה בהתאם לתלונה ולמצב המטופל, כאשר בעזרת טיפולים חוזרים "מלמדים את הגוף" איך לשמור על האפקט, כך שההשפעה הטיפולית מתעצמת עם הזמן והטיפולים, עד להחלמה מלאה.
רעיון זה של אפקט מיידי ולמידה של הגוף יכול להישמע מוזר בתחילה, אולם כל מי שחווה אותו יכול להעיד בעצמו על היופי בטיפול זה, ועל כך שההשפעה ניכרת בשלל תלונות, הן פיזיות והן נפשיות.

עוד מאמרים בנושא

WhatsApp
היי, ניתן להשיג אותי גם בווטסאפ, הקליקו מטה על הכפתור