גיא קארו סיגל דיקור סיני

מאמרים

דיקור סיני (אקופונקטורה) יעיל לטיפול בכאב ראש מתחי (tension-type headache)

דיקור סיני (אקופונקטורה) יעיל לטיפול בכאב ראש מתחי (tension-type headache)

חוקרים מאוניברסיטת הטכנולוגיה של מינכן, גרמניה (Technische Universität München ,TUM) ערכו סקירה שיטתית (Systematic Review) של 11 מחקרים אשר בדקו את יעילות הטיפול בדיקור סיני (אקופונקטורה) כטיפול לכאבי ראש מתחיים.

כאב ראש הינה תלונה שכיחה למדי. מבין כל הסוגים של כאבי הראש, הסוג השכיח ביותר הינו כאב ראש מתחי (tension-type headache), כאשר כ-90% מכאבי הראש משתייכים לסוג זה של כאב ראש.
כאב ראש מתחי מתאפיין בכאב המתואר לעיתים רבות כתחושת לחץ מסביב לראש, או כרצועה מהודקת מסביב לראש. הכאב מורגש פעמים רבות בשני צדי הראש בו זמנית (בניגוד למיגרנה שהיא בדרך כלל חד צידית) או בחלק האחורי של הראש (אוקסיפיטאלי). פעמים רבות הכאב מורגש כמתחיל בעורף ונמשך עד לאזור המצח או עד לאזור ארובות העיניים. מתח בשרירי העורף, הצוואר, וסמוך לחוליות הצוואריות העליונות שכיח למדי בסוג זה של כאב ראש, כמו גם הרגשה של שרירים תפוסים בכל אזור הקרקפת. הכאב בדרך כלל לא מלווה בבחילות, הקאות, או הופעת אאורה (בניגוד למיגרנה).
באמצעות סקירה שיטתית (Systematic Review) החוקרים ערכו בדיקה של 11 מחקרים אשר בדקו את יעילות הטיפול בדיקור סיני (אקופונקטורה) כטיפול לכאבי ראש מתחיים. סך המשתתפים בכל 11 המחקרים עמד על 2,317 נבדקים. בסקירה נכללו מחקרים אשר עקבו אחרי הנבדקים למשך לפחות 8 שבועות מתחילת המחקר. המחקרים בדקו הפחתה ברמות הכאבים, הפחתה בתדירות הכאבים, מספר הימים בהם הנבדקים חווים כאב, ושימוש בתרופות נוגדות כאב.
חלק מהמחקרים הללו השוו טיפול בדיקור סיני (אקופונקטורה) לטיפול קונבנציונלי שגרתי בכאב ראש מתחי, חלקם בדקו את יעילות הטיפול בדיקור סיני (אקופונקטורה)לעומת דיקור דמה (Sham acupuncture), וחלקם בדקו את יעילות הטיפול לעומת פיזיותרפיה, עיסוי, או שיטות הירגעות והרפיה.
מסקנת החוקרים היא שדיקור סיני יכול להוות כלי טיפולי לא תרופתי רב ערך לטיפול בחולים הסובלים מכאבי ראש מתחיים באופן כרוני או לסובלים מאפיזודות תכופות של כאבי ראש מתחיים.

תרגום ועריכה: גיא קארו סיגל.

ראה עוד: דיקור סיני בת"א

מקור:
Linde K1, Allais G, Brinkhaus B, Manheimer E, Vickers A, White AR. Acupuncture for tension-type headache (2009) Cochrane Database Syst Rev. 2009 Jan 21;(1):CD007587. doi: 10.1002/14651858.CD007587.

עוד מאמרים בנושא

WhatsApp
היי, ניתן להשיג אותי גם בווטסאפ, הקליקו מטה על הכפתור