גיא קארו סיגל דיקור סיני

מאמרים

"דיבורים אינם מבשלים את האורז" (אמרה סינית, מקור לא ידוע)

אורז הינו אחד המזונות הבסיסיים ביותר בסין, כמו גם באזורים נרחבים אחרים באסיה וברחבי העולם. למעשה, אורז הינו הדגן העיקרי אשר ממנו ניזונה למעלה ממחצית מאוכלוסיית העולם.

האורז מגודל לרוב בשלוליות רדודות של מים (באנגלית: rice paddies), כאשר החקלאים המגדלים אורז מנצלים את עמידות הצמח למים: השדה המוצף במים מונע צמיחת עשבים שוטים על חשבון המשאבים הנחוצים לאורז. בצורה זאת מגדילות השלוליות את היבול, למרות שניתן לגדל את האורז גם באדמה יבשה, אך אז יש צורך להשתמש בהדברה כימית.

האורז זקוק לכמות גדולה של מים בהשוואה לגידולים אחרים. מסיבה זאת עיקר הגידול של האורז מתבצע באזורים גשומים מאוד, באזורים אלו שדות האורז משמשים גם כאמצעי לשמור על מאזן מים יציב וכדי להקטין את נזקם של שיטפונות, השכיחים באזורים אלו.

הסינים היו ככל הנראה הראשונים לגדל אורז למאכל, כאשר קיימות עדויות לכך שגידול חקלאי של אורז היה קיים כבר לפני כ 7,700 שנה. לאורז שמור מקום של כבוד בעיני הסינים, ובנוסף להיותו צמח מאכל, הסינים התייחסו אל האורז גם בתור צמחי מרפא. בספרות הרפואית הסינית מלפני כ 2,000 שנה, נזכרת דיאטה של אורז מלא מזן קצר-גרעין הניתנת למשך עשרה ימים כמרפא לשלל תחלואים של מערכת העיכול. דיאטות אורז שונות משמשות עד היום לטיפול במצבים בריאותיים שונים: למשל דיאטת אורז מלא לטיפול באלרגיית מזונות, דיאטת דייסת אורז לבן לטיפול בחולשה קיצונית (בתוספת צמחי מרפא מחזקים), דיאטת אורז לבן לטיפול בשלשולים, גזים ועייפות (גם כן בתוספת צמחי מרפא, בדרך כלל), ועוד.

בנוסף לשימושים העממיים יותר של האורז המוזכרים לעיל, במסגרת טיפול ברפואה סינית משתמשים בסוגים, בצורות, ובחלקים שונים של אורז לשימושים שונים:

  • אורז מונבט (באנגלית: rice sprout, בסינית: gu ya) משמש להפחתת סטגנציית מזון, במיוחד על רקע קושי לעכל מזון עמילני, וכן לחיזוק מערכת העיכול במצבים של תיאבון ירוד ועייפות. נבטי אורז הם גם מרכיב חשוב בהרבה פורמולות סיניות של צמחי מרפא, בזכות יכולתם לעזור בעיכול הפורמולה עצמה.
  • אורז לא דביק (באנגלית: non-glutinous rice , בסינית: geng mi) משמש כצמח לחיזוק צ'י הטחול והקיבה, למצבים של חולשה, שלשול, צמא, וכן להגנה על הקיבה. מסיבה זו שכיח להוסיף אותו לפורמולות של צמחים בעלי אופי קר העלולים לפגוע בקיבה אם הם נלקחים לבדם.
  • שורש אורז דביק (באנגלית: Glutinous rice root, בסינית: nuo dao gen xu) משמש להפסקת הזעות על רקע חולשה של צ'י וגם של יין, וכן משמש לטיפול בתופעות חום הקשורות לחסר ביין, כמו למשל בגיל המעבר אצל נשים.
  • שימרי אורז אדומים (באנגלית: red yeast rice, בסינית: hong qu mi) שהם למעשה אורז שהותסס עם שמרים מסוג Monascus purpureus משמשים ברפואה הסינית להנעת הדם. בשנים האחרונות הם זוכים לפרסום רב במערב בזכות מחקרים מודרניים שמצאו שביכולתם להוריד כולסטרול.

עוד מאמרים בנושא

WhatsApp
היי, ניתן להשיג אותי גם בווטסאפ, הקליקו מטה על הכפתור