גיא קארו סיגל דיקור סיני

מאמרים

"בלילות שלאחר ירח מלא אור הירח נחלש, לאחר שאדם עובר את גיל העמידה, כוחו נחלש" (אמרה סינית, מקור לא ידוע)

גיל העמידה הוא התקופה שמגיעה בחייו של אדם לאחר הגיעו לבגרות, אבל לפני הגיעו לזקנה. ניסיונות שונים נעשו על מנת להגדיר את התקופה הזו ומאפייניה. מקורות שונים מתייחסים לגילאים שונים, לרוב בטווח הגילאים שבין 40 ל- 60, למרות שלעיתים מוגדר החל מגיל 35, ועד לגיל 65.
אנשים בגיל העמידה מתחילים להראות סימנים של הזדקנות כגון ירידה באלסטיות של העור, האפרת השיער, ירידה בכושר הגופני, עלייה באחוז השומן בגוף, ירידה בכוח הפיזי וירידה בגמישות הגוף.

במקביל, חלה גם ירידה בפוריות הן של הגבר והן של האישה, ירידה המתבטאת בעלייה בסיכון להפלה, מומים בלידה, ושלל מחלות כגון תסמונת דאון, סכיזופרניה, אוטיזם, תסמונת בי פולארית, ועוד. רוב הנשים עוברות מנופאוזה בסביבות סוף העשור הרביעי לחייהן, או בתחילתו של העשור החמישי, דבר אשר מבשר את סיום תקופת פוריותן. גם אחוז אי הפריון בקרב גברים עולה בצורה משמעותית בגילאים אלו, כאשר ירידה חדה בפוריות הגבר נצפית אחרי גיל 45. בהקשר זה, רבים מהחוקרים המודרניים מדברים על גיל מעבר אצל גברים או אנדרופאוזה, הנגרם כתוצאה מירידה בהפרשת הטסטוסטרון (הורמון המין הגברי) או בירידה בזמינותו לגוף, דבר אשר עשוי להתבטא בחולשה, עייפות, שינויים במצב הרוח או דיכאון, קשיי שינה, ירידה במסת השרירים, ירידה בליבידו ועוד. שכיחות התופעה עולה עם הגיל.

רפואה סינית מסכימה לגמרי עם חוקרים מודרנים אלו: כפי שכבר הזכרתי באמרה קודמת, בספר הרפואה הסינית העתיק "שאלות פשוטות" (su wen, חלק מהקלאסיקה הידועה גם כ "ספר הרפואה הפנימית של הקיסר הצהוב") קיימת התייחסות לשלבים השונים של ההתבגרות: "בגיל 7 לילדה צומחות שיניים קבועות ושיערה מתארך… בגיל 14 מופיעה וסת, גופה מתפתח והמחזור נהיה סדיר… בגיל 21 הג'ינג של הכליות בשיאו, שיני הבינה יוצאות, והאישה מגיעה לשיא צמיחתה… בגיל 28 הגידים והעצמות נהיים חזקים, השיער מתארך, והגוף חזק ולמלבלב… בגיל 35 מרידיאני ה-yang ming (קיבה ומעי גס) מתחילים להיחלש, מראה הפנים מתחיל לקמול, והשיער מתחיל לנשור… בגיל 42 שלושת מרידיאני היאנג נחלשים, הפנים מתכהות והשיער מתחיל להאפיר… בגיל 49 מרידיאני ה-du mai וה-chong mai מתרוקנים, הרחם נסגר, והוסת מפסיקה, כך שהאישה חלשה ולא פורייה…" תיאור דומה ניתן לגבי התפתחותו של הגבר, בשינוי של גיל- גיל 40 אצל הגבר מקביל לגיל 35 אצל האישה, גיל 48 אל הגבר מקביל לגיל 42 אצל האישה וכן הלאה, במחזורים של 8 שנים אצל הגבר לעומת מחזורים של 7 שנים אצל האישה. גיל העמידה הוא השיא, הירח המלא, שאחריו האור הולך ונחלש.

עוד מאמרים בנושא

WhatsApp
היי, ניתן להשיג אותי גם בווטסאפ, הקליקו מטה על הכפתור