גיא קארו סיגל דיקור סיני

מאמרים

"אינך יכול למנוע מציפורים לחוג מעל ראשך,אך ניתן למנוע מהן לבנות קינים בשערך" (אמרה סינית, מקור לא ידוע)

אמרה משעשעת זו מתורגמת לעיתים ל-"אינך יכול למנוע מציפורי הצער לעוף מעל ראשך, אך ניתן למנוע מהן לבנות קינים בשערך", אך אני מעדיף את התרגום המילולי אותו ציטטתי בכותרת של אמרה זו, תרגום אשר משאיר יותר מקום לפרשנות ולא מכוון לכיוון אחד בלבד.
כאשר קראתי את האמרה הזו לאחרונה, חשבתי על מטופלים שונים בהם טיפלתי, ועל ההבדלים בין אלו אשר "ציפורים חגו מעל ראשם", לבין אלו אשר "אפשרו לציפורים לבנות קינים בשערם".

דוגמא שנראתה לי בולטת במיוחד בהקשר זה היא התמודדותם של חולים שונים במחלת הסוכרת, אחת מהמחלות הנפוצות ביותר בעולם בימינו.
הסוג הנפוץ ביותר של סוכרת הוא סוג 2, אשר פוגע בעיקר במבוגרים מעל גיל 30 אך לעתים גם במתבגרים, בעיקר אלה הסובלים מהשמנת יתר. הסוכרת מתגלה בכ – % 6-8 מכלל האוכלוסייה, כאשר בגילאים מבוגרים עולה שכיחותה באופן דרמטי לכדי 15%. שכיחותה של מחלה זו ככל הנראה גבוהה הרבה יותר כיוון שקיים ציבור גדול של חולים אשר אינם מאובחנים ואינם מודעים כלל למחלתם.

מחלת הסוכרת מתגלה לעתים קרובות בבדיקת דם שגרתית. מחלה זו מופיעה באיטיות, ומתקדמת עם הזמן, כאשר החולים נדרשים ליותר ויותר טיפול עם חלוף השנים.

לסוכרת מסוג 2 יש מרכיב גנטי חזק מאוד, אך למאפייני אורח חיים יש השפעה מכריעה על התפתחות ומהלך המחלה. השמנה נמצאה כגורם בעל הקשר ההדוק ביותר להתפתחות סוכרת. בנוסף נמצא שחוסר פעילות גופנית הוא גורם סיכון משמעותי נוסף בהתפתחות סוכרת.
אז נכון לומר שישנן "ציפורים" החגות מעל ראשינו בדמות מרכיב גנטי, אולם לא ניתן להתעלם מהמשמעות האדירה שיש לאורח חיים (תזונה, פעילות גופנית, הימנעות מסטרס) בהתפתחות סוכרת.

סוכרת מטופלת באמצעות הרפואה הסינית מזה אלפי שנים, והיא יכולה להיכלל תחת הכותרת של מספר מחלות שונות ברפואה הסינית, תלוי באופן בו היא מתבטאת אצל כל מטופל. המחלה העיקרית אליה סוכרת מסווגת היא מחלת ה- xiao ke (באנגלית: wasting and thirsting) אשר ביטוייה חופפים למדי לביטויים של סכרת. הגורמים למחלה זו יכולים להשתנות לפי ביטויי המחלה, אולם בדרך כלל הם יכללו תזונה לא נכונה, במיוחד תזונה הכוללת מזונות עשירים, שמנים, מתובלים, חריפים, או מתוקים או צריכה של אלכוהול. תזונה כזו עשויה לגרום למה שמוגדר ברפואה הסינית כ-"חום בקיבה" אשר מתבטא בצמא רב, רעב רב או רעב זמן קצר לאחר ארוחות. בנוסף, צריכת הרבה מזון מתוק, שמן, או עשיר, ביחד עם מיעוט בפעילות גופנית, הרבה חשיבה ודאגה, ולא מספיק מנוחה, עשויים לגרום לחולשה של צ'י הטחול, אשר יכולה להתבטא בעייפות, השמנה, חולשה של השרירים, וכן לדלדול שרירים ככל שהמחלה מתקדמת. משלב ראשוני שכיח זה, המחלה יכולה להתקדם במספר אופנים ולפגוע באיברים אחרים כגון הריאות, הכליות והכבד. הטיפול במחלה יותאם באופן אישי לפי האופן שבו היא מתבטאת באותו מטופל, ותכלול טיפול באמצעות צמחי מרפא סיניים כחלק חשוב מהטיפול, בנוסף לדיקור, שינויים בתזונה והמלצה על פעילות גופנית ופעילויות מרגיעות לפי הצורך.

עוד מאמרים בנושא

WhatsApp
היי, ניתן להשיג אותי גם בווטסאפ, הקליקו מטה על הכפתור