גיא קארו סיגל דיקור סיני

מאמרים

"על מנת לטפל במחלה חפש את שורש המחלה" (אמרה סינית, מקור לא ידוע)

הרפואה המערבית מגדירה מחלה כ"פגיעה בגופו של יצור חי, הגורמת לתפקוד לקוי של הגוף או הנפש". על פי הגדרה ביו-רפואית זו, מחלה הינה הפרה של תהליך ההומיאוסטזיס, התהליך הביולוגי שבו הגוף החי שומר על יציבותו הפנימית, יציבות הדרושה לשם קיום החיים. הגוף שומר על ההומיאוסטזיס באמצעים שונים ובכל רמות הגוף- החל מרמת התא, באמצעות ספיחה והפרשה של חומרים שונים, גרייה חושית, עצבית ועוד.

הרפואה הסינית מגדירה מחלה באופן לא מאוד שונה: דיסהרמוניה בזרימת הצ'י של האדם. על פי התיאוריה של רפואה סינית, הצ'י זורם בגוף בכל רמות הגוף, בכל חלקיק של הגוף ומשפיע על כל חלקיו, גוף ונפש. כל הפרעה לזרימה הטבעית של הצ'י יכולה לגרום למחלה, באמצעות הפרת האיזון בין היין ליאנג. הקונספט של יין ויאנג דומה מאוד לתפיסה של הומיאוסטזיס- תהליך בו קיים איזון יחסי בין שני כוחות מנוגדים אלה בתוך טווח תקין, אם ישנה סטייה מהטווח התקין, תיגרם הפרעה בזרימת הצ'י, וכתוצאה מכך תיגרם מחלה. ההבנה שלכל מחלה יש גורם, מושתתת עמוק בתפיסה של הרפואה הסינית, ותפיסה זו באה לידי ביטוי בכל ההתייחסות למחלה ולטיפול בה.

ברפואה הסינית מתייחסים לשתי רמות עיקריות של מחלה- שורש המחלה (בסינית: ben) וענף המחלה (בסינית: biao), הביטוי החיצוני של המחלה, וכל טיפול צריך לכלול התייחסות לשני מרכיבים אלו, כאשר היחס ביניהם משתנה ממקרה למקרה, ומזמן לזמן. ניקח לדוגמא מקרה נפוץ למדי בקליניקה שלי: מטופל המתלונן על התקררויות חוזרת. אחת לשבועיים- שלושה הוא חולה, כל פעם לשבוע עד עשרה ימים, וגם כשמחלים, הוא לא מרגיש לגמרי בריא, ומרגיש מעט מקורר רוב הזמן. במקרה זה נוכל להבדיל בין שני מצבים עיקריים- זמן המחלה החריפה, והזמן בין אפיזודה אחת לשנייה. בזמן המחלה החריפה, אותה התקררות המגיעה לעיתים קרובות, יש לתת את מלוא תשומת הלב לענף של המחלה, לביטוי שמתקיים באותו הרגע, ולטפל במחלה בדומה לכל התקררות אחרת. לאחר שהסימפטומים העיקריים של המחלה החריפה חלפו, יש לשים את כל תשומת הלב על השורש של המחלה- חולשת הצ'י המגן (Wei qi)- מערכת החיסון של הגוף על פי הרפואה הסינית.

מצבים שונים ידרשו מינונים שונים של התייחסות לשורש המחלה לעומת הענף של המחלה, כאשר לעיתים יש לטפל בהם אחד אחד, ולעיתים לטפל בהם יחדיו, אך בכל מקרה טיפול לא יכול באמת להועיל ללא התייחסות לשורש המחלה.

עוד מאמרים בנושא

WhatsApp
היי, ניתן להשיג אותי גם בווטסאפ, הקליקו מטה על הכפתור