גיא קארו סיגל דיקור סיני

מאמרים

"חומץ הניתן במתנה ימתק יותר מדבש" (מקור לא ידוע)

"חומץ הניתן במתנה ימתק יותר מדבש" אומרת האמרה שמקורה בתורכיה או באפגניסטן או באיראן, תלוי את מי שואלים… בכל אופן הפעם ברצוני לספר קצת על חומץ ועל תפקידו ברפואה הסינית.

חומץ נמצא בשימוש בסין מזה שנים רבות, כאשר תיעוד ראשוני מופיע כבר במאה השמינית לפני הספירה, ובסביבות המאה הרביעית לספירה קיים כבר תיעוד ל-22 שיטות להכנת חומץ. הסינים, בדומה למקומות רבים אחרים בעולם, מצאו כי חומץ יכול להיות שימושי למטרות שונות ומגוונות.

אגדה סינית מספרת על הקיסר האגדי דו קאנג (Du Kang), הנחשב למי שגילה כיצד להכין יין, ולימד את בנו חיי טא (Hei Ta) את השיטה. בשלב מאוחר יותר בחייו, חיי טא עבר להתגורר במקום אחר בסין, ולקח עימו יין בכדים אטומים. כאשר פתח את הכדים כעבור 21 יום, הוא גילה שהיין קיבל ריח וטעם שונים, וקרא לזה חומץ, אשר הסימנית הסינית עבור המילה הזו מורכבת מהסימנית "יין" בשילוב עם הסימנית "21 יום".
באופן מסורתי, הסינים מפיקים חומץ מדגנים שונים: סוגים שונים של אורז (מאוד נפוץ), דורה, שעורה, דוחן ועוד. חומץ מסוגים שונים של אורז נפוץ בעיקר בדרום סין, בעוד שחומץ מדורה (סורגום) וחומץ מדוחן יותר נפוצים בצפון סין.
החומץ נמצא בשימוש של הרפואה הסינית כ"צמח מרפא". כאשר מדברים על חומץ ברפואה הסינית מתכוונים כמעט תמיד לחומץ אורז, אשר טעמו חמוץ ומריר. חומץ האורז משמש להגברת האפקט של הנעת הדם והצ'י כאשר הוא ניתן ביחד עם צמחים מסוימים, ולכן עוזר בהקלה על כאבים שונים. ניתן למצוא אותו למשל בשילובים של צמחים המטפלים בכאבי בטן ואף בכאבי בטן עקב גידולים.

שימוש נוסף לחומץ הוא מיתון רעילותם של מספר צמחים רעילים, וכן הפחתה של מצבים שונים הנחשבים כ"רעילות" ברפואה הסינית – למשל בטיפול בכאבי גרון הנחשבים "רעילות" (לצורך כך מרתיחים חלבון ביצה בחומץ אורז). שימוש נוסף בהקשר זה הוא בשימוש חיצוני כטיפול לעקיצות חרקים שונים ואף למניעת עקיצות חרקים.
טעמו החמוץ של החומץ מכוון לטיפול בכבד ובכיס המרה (חמוץ הוא הטעם המשויך לכבד ולכיס המרה ברפואה הסינית), והוא נחשב כמניע של צ'י הכבד, ולכן מומלץ להוסיף לתזונה כמויות קטנות של חומץ לטיפול במגוון בעיות באיברים אלו.

תכונתו של החומץ להניע את הצ'י משמשת גם בבישול- השרייה או בישול בחומץ של מזונות קשים לעיכול דוגמת בשר או טופו מקילה על העיכול ומפחיתה מצבים בהם המזון לא מתעכל טוב, מצבים המכונים "תקיעות מזון" ברפואה הסינית.

חומץ נחשב כחומר בטוח לשימוש, אך עם זאת יש להזהר ולא להפריז בשימוש בו, מכיוון שעל פי הרפואה הסינית, שימוש מופרז עלול להחליש את הטחול והקיבה, כלומר את מערכת העיכול.

עוד מאמרים בנושא

WhatsApp
היי, ניתן להשיג אותי גם בווטסאפ, הקליקו מטה על הכפתור