גיא קארו סיגל דיקור סיני

מאמרים

"הכבד מלבלב בציפורניים" (Nei Jing)

על פי הרפואה הסינית, לכל איבר בגוף יש משמעות השונה מזו המוכרת ברפואה המערבית, והאיבר עליו מדברים ברפואה הסינית הוא לא בהכרח אותו האיבר כמו ברפואה המערבית, אלא יותר נכון להתייחס אליו כאל מערכת שלמה, הכוללת בתוכה מגוון תפקודים ומשמעויות, הרבה מעבר לתפקוד הביו-רפואי המוכר לנו מהרפואה המערבית המודרנית.

במסגרת התיאוריה הרפואית הסינית, קיימים חמישה איברים עיקריים, אשר מכונים אברי ה-זנג (zang), או "האיברים המלאים". איברים אלו הם: הטחול, הכבד, הלב, הריאות, והכליות. לאיברים אלו ישנם תפקידים רבים ומערכתיים ברפואה הסינית.
לכל אחד מחמשת אברי ה zang יש מאפיינים ייחודיים, הכוללים בין השאר רקמות בגוף עליהן כל אחד מהאיברים הללו שולט, ו"פתח" בפנים אליו כל איבר "נפתח", כלומר מתבטא.

מאפייני הכבד הם:

שומר על הזרימה החלקה של הצ'י בגוף.

מאחסן את הדם.

שולט על הגידים ועל הרצועות.

מתבטא בציפורניים.

"נפתח" אל העיניים.

מאחסן את החון (hun).

אחסון הדם הוא אחד מתפקידיו החשובים של הכבד. הדם "מאוחסן" בכבד בעיקר במשך הלילה. בזמן זה, הדם עובר טיהור, ניקוי וחידוש. כאשר הכבד מצליח למלא את התפקיד הזה כיאות, הגידים והרצועות יוזנו בצורה טובה בדם ויהיו גמישים וחזקים. לאיכות הדם יש גם תפקיד חשוב מאוד בכל הקשור למערכת הרבייה. אצל נשים, המחזור החודשי נשלט בעיקר על ידי הכבד, אשר צריך "לשחרר" את הדם בזמן הנכון. אם ישנם כאבים, בדרך כלל הדבר יעיד על כך שהכבד לא ממלא את תפקידו בשמירה על הזרימה החופשית של הצ'י. אם יש דימום רב מידי או מועט מידי בזמן הוסת, הדבר יעיד על בעיה כלשהי בדם או בצ'י של הכבד, כאשר יתכנו מספר רב של גורמים אפשריים.

אצל גברים, אבר המין הגברי נחשב ברפואה הסינית כ"גיד", מה שאומר שלכבד יש השפעה מכרעת על תיפקודו.

לעיניים קשר ידוע לכבד אפילו ברפואה המערבית המודרנית (דיקור סיני)- צהבת למשל, היכולה לנבוע מסיבות שונות הקשורות לתפקוד הכבד, תתבטא בעיניים צהובות. ירידה בראיה קשורה פעמים רבות לחולשה של הדם של הכבד, אשר אחראי על הזנת העיניים.

ועכשיו נחזור לציפורניים. הציפורניים הינן רקמה חיצונית, ועל כן קל לאבחן את מצב חלק מהאספקטים של הכבד, על ידי התבוננות בציפורניים. אם הציפורניים מתפצלות ונשברות בקלות, או שהן דקות ומתעקמות בקלות, הדבר מעיד על חולשה של הדם של הכבד, בעוד שכאשר דם הכבד חזק, הציפורניים יהיו חזקות, עבות, לא מתפצלות, חלקות, בריאות ויפות באופן טבעי.

עוד מאמרים בנושא

WhatsApp
היי, ניתן להשיג אותי גם בווטסאפ, הקליקו מטה על הכפתור