גיא קארו סיגל דיקור סיני

מאמרים

דיקור סיני לכאבי גב

דיקור סיני לכאבי גב

שבעה עד שמונה אנשים מכל עשרה יסבלו במהלך חייהם לפחות פעם אחת מכאבי גב. הכאבים יכולים להיות חזקים יותר או פחות, יכולים להיות מלווים בהקרנות לרגליים, עם החמרה במנוחה או עם החמרה בתנועה, אבל בכל צורה שזה מופיע – מדובר בתלונה מאוד שכיחה אשר פוגעת מאוד באיכות החיים.

כאב

כאב הוא סימן אזהרה שהגוף נותן לנו. לכן כאשר יש כאב כדאי קודם כל לבדוק האם המצב מסכן את חיינו או את תפקודנו לטווח הארוך. במקרה של כאבי גב, רוב רובם של המקרים אינם מסכנים במאום, אך אני ממליץ תמיד ראשית להיבדק אצל אורתופד מומחה עמוד שידרה.

אחרי שנבדקנו ונרגענו שהמצב לא מסוכן (רוב רובם של המקרים), אפשר להתפנות למצוא את הטיפול אשר יעזור לנו להתמודד עם מה שאיתו נשארנו אחרי הביקור אצל הרופא – כאב.

פעמים רבות מטופלים אומרים משפטים כגון: "אבל הדיסק פרוץ!" או " הרופא אמר שיש תזוזה של החוליות" אז איך ניתן לעזור במקרים כאלו?

כדאי להבין שגם במקרים אלו, עיקר הבעיה היא הכאב, הגוף יודע להסתדר עם מה שיש ויכול ברוב המקרים להתאים את עצמו לחיות עם הנזק המכני-ביולוגי שנגרם. כלומר, גם כאשר יש בלט דיסק, פריצת דיסק, ספונדילוליסטזיס, ונזקים מכניים אחרים (כלומר לא רק שרירים תפוסים) הבעיה העיקרית היא הכאב וההגבלה בתנועה שנובעת מהכאב עצמו, והטיפול העיקרי הוא הטיפול בכאב, ולזה דיקור סיני לכאבי גב הוא מענה נפלא.

בדיקור סיני, בעזרת מחטים קטנות ודקות אנחנו יוצרים גירוי על נקודות דיקור במקומות שונים בגוף, בעיקר בידיים וברגליים, ומאפשרים לגוף להתגבר על הכאבים. מדובר ברעיון שיכול להישמע מוזר בתחילה לאוזן המערבית, אולם מדובר היום לא רק על ניסיונם של מיליונים בכל העולם אלא גם על עובדה שהוכחה במחקרים רבים – דיקור סיני לכאבי גב עובד עבור טיפול בכאבי גב. על פי רפואה סינית אנחנו מייצרים גירוי מרוחק מאזור הכאב ועל ידי כך מאפשרים לגוף ללמוד כיצד להיות ללא כאב. כלומר הדיקור לכאבי גב הוא ברוב המקרים לא דיקור מקומי, בשביל כאב בגב אנחנו לא דוקרים את הגב!

אפקט מיידי

והאפקט? האפקט הוא מיידי. כאשר מגיעים לטיפול עם כאב, ברוב המקרים ישנה הקלה מיידית בכאב, הקלה אשר מתעצמת עם הזמן ועם החזרה על הטיפולים, עד למצב שאין כאבים, ללא תלות בטיפול.

בשיטות הטיפול המיוחדות לכאבים אורתופדיים שבהן אנחנו משתמשים, האדם עובר למידה הדרגתית איך להתמודד עם הכאב, הלמידה מתבצעת באמצעות המחטים – דרך הגוף, לא דרך השכל, והגוף אכן לומד והאדם יכול לחזור לתפקוד מלא.

דיקור סיני לכאבי גב תחתון

מחקר שפורסם בכתב העת הרפואי Annals of Internal Medicine מצא שטיפול בדיקור סיני (אקופונקטורה) יעיל בהקלה על כאבי גב תחתון כרוניים.

כאבי גב תחתון הינם אחת הסיבות הנפוצות ביותר לפנייה לטיפול רפואי, כאשר מעל 80% מהאוכלוסייה הבוגרת יחוו כאב גב תחתון במהלך חייהם, ולפחות מחצית מהם יסבלו מכאבי גב תחתון חוזרים. על אף שלעיתים נדירות כאב גב מסכן חיים, כאבי גב פוגעים פגיעה קשה באיכות החיים, ומהווים גורם משמעותי להיעדרויות מעבודה, ולנזק כלכלי וחברתי.

דיקור סיני (אקופונקטורה) לכאבי גב

טיפול בדיקור סיני לכאבי גב תחתון

מחקרים קודמים הראו שהפנייה לטיפול באמצעות דיקור סיני כאבי גב תחתון בתור בעיה הפכה לנפוצה מאוד. מחקר זה בוצע במטרה להעריך האם הטיפול בדיקור סיני יעיל בהקלה על כאבים בגב התחתון.

המחקר נערך על ידי צוות של חוקרים מבית הספר לרפואה של אוניברסיטת מרילנד, ארה"ב, ביחד עם חוקרים מבית הספר לרפואה "פנינסולה" מפליימות' בבריטניה.

החוקרים ערכו סקירה מקיפה (Meta-Analysis) של מחקרים שנערכו לגבי היעילות של דיקור סיני לכאבי גב, ומצאו 33 מחקרים שהתאימו מבחינת איכותם להיכלל במחקר. המחקר השווה בין טיפול בדיקור אמיתי, לעומת טיפול בדיקור דמה (sham acupuncture), ולעומת קבוצות ביקורת שלא קיבלו טיפול כלל.

בדיקת ההשפעה והיעילות של דיקור סיני לכאבי גב תחתון

המחקר בדק את השפעת הדיקור לגבי הפחתה בכאבים, שיפור טווחי תנועה, שיפור כללי במצב, חזרה לעבודה, וצריכת משככי כאבים. המחקר מצא שדיקור סיני יעיל בצורה משמעותית יותר מאשר דיקור דמה, וכן משמעותית יותר מאשר ללא טיפול. טיפול באמצעות דיקור סיני כאבי גב תחתון כרוניים נפתרים בצורה הטובה ביותר. החוקרים ציינו שיש צורך לבצע מחקרים נוספים על מנת להעריך את היעילות של הטיפול בדיקור לעומת טיפול בתרופות המקובלות ברפואה הקונבנציונלית.

מקור: Annals of Internal Medicine, Meta-Analysis: Acupuncture for Low Back Pain.
תרגום ועריכה: גיא קארו סיגל

עוד מאמרים בנושא

WhatsApp
היי, ניתן להשיג אותי גם בווטסאפ, הקליקו מטה על הכפתור